23948sdkhjf

BR: Billigare kollektivtrafik möjlig

Resandet med kollektivtrafik ökar, dessvärre ökar kostnaderna i mycket snabbare takt än resandet. Men Bussbranschens Riksförbund, BR, visar i en rapport hur det kan bli fler bussresor för varje skattekrona.
Att det finns en stor potential att använda både samhällets och företagens resurser klokare och samtidigt öka antalet resenärer visar rapporten ”Så räcker skattepengarna längre på vägen” som Svenska Buss­branschens Riksförbund (BR) publicerade 1 mars.

Med utgångspunkt i de upphandlingar av busstrafik som genomförts under 2011 vill BR ge sina medresenärer på vägen mot en fördubblad kollektivtrafik fakta och underlag för att fortsätta och utveckla det gemensamma förändringsarbetet för att få fler resenärer i kollektiv­trafiken. Rapporten är också en uppföljning på rapporten ”På väg mot fler resenärer i bussen – eller inte?” som BR publicerade 2010 och efterföljaren från 2011 ”Spara pengar och få samtidigt fler resenärer i kollektivtrafiken”.

Kollektivtrafikresandet i Sverige ökar samtidigt som kostnaderna stiger kraftigt. Mellan 2007 och 2010 ökade resandet med 6 procent medan kostnaderna steg med hela 25 procent. Rapporten visar också att trafikhuvudmännen inte på långa vägar utnyttjar den stora potential för effektiviseringar som finns.

– Vi har inte råd att fortsätta att slösa med kollektivtrafikens pengar. Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken måste vi använda våra samlade resurser kostnadseffektivt och klokt. Det går att göra bättre än idag. Det syns tydligt i vår rapport. En viktig del är att fullt ut implementera och tillämpa de gemensamma avtals­rekommendationer och affärsmodeller som den samlade kollektivtrafiken tillsammans tagit fram inom ramen för Partner­samverkan för en fördubblad kollektivtrafik, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör på BR.

Det finns dock goda exempel på att det går att öka kollektiv­trafikresandet och samtidigt hålla kostnaderna på en rimlig nivå. I till exempel Värmland ökade resandet 2007-2010 med drygt 12 procent medan kostnaderna per resa minskade med knappt 11 procent.

– Nu när den nya kollektivtrafiklagen trätt i kraft tror vi att hela branschen kommer att få möjlighet att se och lära mer av aktörerna inom den kommersiella busstrafiken, som då får möjlighet att utveckla nya lösningar på egna meriter även för regional linjelagd busstrafik, säger Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079