Rekordmånga tog flygbussen
Under 2011 hade Flygbussarna 4,5 miljoner passagerare. Det är nytt rekord och en ökning med sex procent jämfört med 2010 och en stor framgång för det kollektiva resandet till flyget.
Flygbussarna trafikerar sju flygplatser och två färjelägen och transporterar resenärer till och från nio städer. Under 2011 ökade antalet passagerare med sex procent till totalt 4,5 miljoner. Mest ökade resandet mellan Göteborg och Landvetter Airport samt mellan Malmö/Lund och Malmö Airport.
– Vi ser att såväl pris som miljö spelar roll för hur man väljer att ta sig till flygplatsen, vilket gynnar alternativ med låg klimatpåverkan. Under året har vi dessutom gjort det enklare att köpa biljett genom vår mobilapp, säger John Strand , vd på Flygbussarna.
Genom att resa kollektivt till flyget bidrog passagerarna till att minska utsläppen av växthusgaser med omkring 16 000 ton*. I genomsnitt sitter 1,2 passagerare i varje bil i Sverige. En fullsatt buss kan ta upp till 50 passagerare och därmed ersätta ungefär 40 bilar.
– Före årets slut kommer alla bussar mellan Stockholm och Arlanda att drivas med rapsbränsle. Vi jobbar också på att installera färddatorer och utbilda alla förare i smart körning som kan minska bränsleförbrukningen med hela tio procent, säger John Strand.
Smart körning går bland annat ut på att hålla en jämn hastighet, att planera körningen och att inte gasa för kraftigt. Hittills har det nya körsättet visat sig spara åtta procent av bränslet utan att öka körtiderna. Vid årsskiftet ska samtliga 400 förare i landet ha utbildats i smart körning, och alla 67 bussar ska ha fått en dator som mäter bränsleförbrukningen.
* Beräkningen bygger på utsläppen från en genomsnittlig bensinbil, att det sitter 1,2 resenärer i varje bil och att det genomsnittliga avståndet till flygplatsen är 30 kilometer. Från denna summa har utsläppen från Flygbussarnas totala trafik dragits.