23948sdkhjf

SJ bra på Twitter

När nya topplistan Twitterbarometern lanserades igår var SJ ett av de mest inflytelserika företagen på Twitter. Ett bevis på att satsningen på sociala medier gett resultat.
SJ startade sitt konto på Twitter i oktober 2009 och fick snabbt många nya följare. Idag har SJ-kontot drygt 12 500 följare och redaktionen består av 9 personer. En framgångsfaktor är att kontot hela tiden är aktivt och snabbt svarar på tilltal. Inom de närmaste dagarna kommer SJ att ha skickat ut totalt över 50000 tweets. Sedan april 2010 finns även SJ på Facebook och har närmare 10000 följare.

MedieAkademin lanserade igår sin helt nya rankinglista under namnet Twitterbarometern. Den är framtagen i samarbete med analysföretaget Aitellu och Marie Grusell som är medieforskare och lektor vid Göteborgs Universitet. På listan rankas konton efter olika kategorier och bland Företag/Organisationer intar SJ andraplats efter Spotify.

– Vår satsning på sociala medier har inneburit en helt ny kanal där vi effektivt kan föra konstruktiva diskussioner med våra resenärer och andra intressenter. Det har fört oss ännu närmare kunden och vi kan snabbt ta till oss de tips och råd som resenärerna och övriga kommer med, säger Elisabeth Lindgren , kommunikationsdirektör på SJ.

För att kunna ranka de olika twitterkonton som finns har Twitterbarometern utgått ifrån både ren statistik, som exempelvis antal följare, men också gjort en redaktionell bedömning. Resultatet i de olika kategorierna sprids nu snabbt på Twitter, trots att det är första året som MedieAkademin producerar Twitterbarometern.

Twitterbarometern 2012: Företag/Organisationer
1. Spotify @Spotify
2. SJ @SJ_AB
3. Piratförlaget @piratforlaget
4. Timbro @timbro
5. Westander @Westander
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063