Stopp för SuperShuttle
Satsningen på delad skjuts till och från Arlanda avbryts. Flygbussarnas drastiska beslut sker till följd av att Swedavia inte undantar de miljövänlia bussarna från angörningsavgiften.
SuperShuttle startades av Flygbussarna i början av 2011 som ett alternativ till taxi eller egen bil för de som inte har närhet till busslinjer eller tåg. SuperShuttle var planerad att övergå till franchiseverksamhet under första kvartalet 2012. Bilarna har alla drivits på biobränsle från svenskodlad raps. Därmed skulle SuperShuttle genom att ersätta viss biltrafik bidra till att de sammanlagda utsläppen från marktransporter vid Arlanda hålls nere så att Arlandas miljömål inte överskrids.
– Satsningen på SuperShuttle i Sverige, har i stort utvecklats som planerat och prognosen var att lönsamhet skulle kunna nås inom ytterligare något år. Men när Swedavia nu har aviserat att miljöfordon kommer att beläggas med en avgift som nästan är lika hög som för dieseldrivna bussar kullkastas möjligheterna att göra trafiken attraktiv för franchisetagare, säger Flygbussarnas vd John Strand .
Angöringsavgiften kan också komma att få konsekvenser för Flygbussarnas övriga trafik till Arlanda och andra flygplatser. Främst kan servicen under lågtrafikperioder komma att minskas.
– Swedavia gör ett stort misstag. Både SuperShuttle och våra vanliga flygbussar till Arlanda körs enbart på miljövänligt bränsle. När vi nu tvingas minska den trafiken ökar istället biltrafiken vilket gör det svårare för Swedavia att hålla nere Arlandas utsläppsnivåer, säger John Strand.
SuperShuttle kommer att upphöra med sin trafik den 31 mars i år. Alla kunder som har bokat en resa med SuperShuttle efter det datumet kommer att bli kontaktade inom kort och återfå full betalning.
– Vi tycker att det är väldigt tråkigt att vi inte kan fortsätta vår satsning, eftersom vi vet att många kunder har uppskattat möjligheten att resa från hemmet till Arlanda till ett lågt fast pris, säger John Strand.