23948sdkhjf

ådalsbanan lyfter Norrland

Invigningen av Ådalsbanan är en märkeshändelse för regionen och kommunerna och bidrar till en effektivare och mer kapacitetsstark järnväg i norra Sverige – enligt systemleverantören Bombardier.
I och med Trafikverkets ceremoni i Härnösand på fredagen, förrättad av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, blir sträckan från Sundsvall till Umeå en del av det svenska transportsystemet. Genom att Ådalsbanan ansluts till Botniabanan förkortas restiderna med nattåg till och från övre Norrland med flera timmar samtidigt som godstrafiken får större spårutrymme.

Tillsammans bildar Ådalsbanan och Botniabanan en 32 mil lång sträcka med 34 stationer och mötesplatser, varav åtta för passagerare. Upp till 60 tåg per dygn beräknas trafikera Ådalsbanan, varav drygt 20 är godståg. Bombardier har levererat tågledningssystem och signalutrustning enligt den nya europeiska standarden ERTMS och ombordutrustning för ett 30-tal tåg. Genom ett avancerat system för vägskydd, som aktiveras med hjälp av ERTMS-systemets positionsindikering från tågen, minimeras tiden då bommarna är nedfällda.

– Ådalsbanan är den andra banan i Sverige efter Botniabanan som tagits i drift utrustad med ERTMS nivå 2. Den kan nu, som planerat, spela en central roll för passagerartrafik, för godstransporter och för regionens utveckling, säger Thomas Bimer , regionchef, Bombardier Rail Control Solutions.

Ådalsbanans invigning är den andra ceremoni på två veckor vid vilken Bombardier överlämnat signalinfrastruktur till ett järnvägsprojekt i Norrland. Den 31 augusti invigde Trafikverket den 18 kilometer långa banan runt Kiruna, dit Bombardier levererat ställverk och signalutrustning av typ EBI LOCK 950/ställverk 95.

– Vi gratulerar Trafikverket och Ådalen respektive Kiruna till dessa båda viktiga projekt, säger Klas Wåhlberg , vd, Bombardier Transportation Sweden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109