EM ökade Polen-resandet
Med sommarens mästerskap i kölvattnet kan Stena Line konstatera en tydlig EM-effekt i bokningarna till Polen. Under sommarmånaderna ökade resandet med Stena Line till Polen.
– Vi ser en tydlig EM-effekt i bokningarna till Polen. EM har bidragit till att ytterligare få upp svenskarnas ögon för Polen. Vi tror att det kommer att fortsätta även framöver då Polen erbjuder oss svenskar både prisvärda upplevelser och shopping, säger Tony Michaelsen , Linjechef på Stena Lines linje mellan Karlskrona och Gdynia.
Historiska upplevelser och låga priser lockar
Stena Line har även frågat svenskarna Vad gör Polen värt att besöka och det som lockar flest är de historiska upplevelserna som 48 procent tycker är det främsta skälet att åka till Polen. Billig dryck (38 %), bra shopping (34 %) och allmänt låga priser på resmålet är andra skäl som svenskarna uppskattar.
Bra historiska upplevelser 48 %
Billig dryck 38 %
Bra shopping 34 %
Låga priser 34 %
Kulturella upplevelser 32 %
Trivsam atmosfär 30 %
Lätt att ta sig dit 26 %
God mat 24 %
God dryck 20 %
Bra boende 18 %
Bas: Riksundersökning av Scandinfo på uppdrag av Stena Line i februari 2012 där 1 000 svenskar som utgör ett representativt snitt av svenska befolkningen svarat på frågor om sina resvanor.