Landel gör Ystad hamn grönast
Miljöminister Lena Ek (C) invigde under onsdagsförmiddagen Ystad hamns nya anläggning för landström. Nu kan färjorna ligga i hamnen med avstängda dieselaggregat.
När Polenfärjorna inom kort blivit helt klara att ta emot ström från land kan de under uppehållet i hamnen ligga med frånkopplade dieselaggregat. På så sätt sparas stora mängder diesel varje dag, med minskade utsläpp och mindre buller som en direkt effekt. Hamnen i Ystad ligger nära stadens centrum och frågan om hur utsläppen från färjornas dieseldrivna elaggregat ska kunna begränsas har länge varit debatterad i staden.
– Jag vill därför passa på att tacka alla ystadbor, utan vilkas engagemang denna investering hade blivit mycket svårare att genomdriva, sa Björn Boström , vd för Ystad Hamn Logistisk AB, det helägda kommunala hamnbolaget.
Med sina drygt två miljoner färjepassagerare årligen är Ystad rikets tredje största passagerarhamn med fem dagliga avgångar till Polen och en snabbfärjeförbindelse med Rønne på Bornholm.
Anläggningen, som kostat över 35 miljoner kronor att uppför ochj som kan försörja fyra fartyg åt gången med el, är i dag världens största och mest flexibla och kan bland annat tillgodose fartygens olika behov av antingen 50 eller 60 hertz frekvens.