23948sdkhjf

Dags för LNG!

Vopak, Swedegas och Göteborgs Hamn vänder sig nu direkt till marknaden och manar: Dags att visa intresse för LNG-terminal i Göteborg, med flytande naturgas klarar rederierna utsläppskraven.
Planeringen av den nya terminalen för flytande naturgas i Göteborgs Hamn pågår för fullt. I somras tecknade Vopak och Swedegas ett avtal, som nu även Göteborgs Hamn AB har skrivit under. Nu vänder sig parterna ut mot marknaden för att undersöka hur stort intresset är för flytande naturgas. Tuffare svavelregler kräver att fartyg i svenska farvatten ställer om till miljövänligare bränsle senast 2015. Dessutom vill allt fler svenska industrier växla över från olja och kol till renare alternativ. I båda fallen är (LNG) det mest efterfrågade energislaget.

I nuläget är det svårt för både sjöfarten och industrin att få tag på LNG i tillräckligt stor utsträckning. En nyinvestering i en LNG-terminal i Göteborgs Hamn kan dock lösa problemet. Just nu pågår en kartläggning av marknadens önskemål och behov. Bakom initiativet står infrastrukturbolaget Swedegas, som äger det svenska stamnätet för gas, holländska Vopak LNG, specialiserade på lagring av LNG och dotterbolag till världsledande lagringsföretaget för energiprodukter Royal Vopak samt Nordens största hamn, Göteborgs Hamn.

– Miljövinsterna med LNG har skapat en efterfrågan inom såväl sjöfart som industri. Just nu scannar vi marknaden för att kunna dimensionera terminalen rätt och erbjuda rätt tjänster, säger Lars Gustafsson , vd Swedegas.

Terminalen är planerad till 2015 för att möta sjöfartens behov av ett fartygsbränsle som inte släpper ut svavel och partiklar. Inom industrin ser man möjlighet att snabbare nå sina miljömål genom att byta olja och kol mot naturgas. Koldioxidutsläppen minskar med 25-40 procent och utsläppen av svavel och partiklar minskar till noll. LNG-terminalen i Göteborg blir den första i landet som bygger på principen ”open access”. Detta innebär att alla aktörer som är intresserade av att importera gas till den svenska marknaden nu erbjuds möjlighet att boka kapacitet.

– Fri konkurrens är en förutsättning för att slutkunderna ska kunna köpa gas till bästa pris på världsmarknaden, säger Lars Gustafsson.

– Göteborgs Hamn är inte bara Nordens största hamn utan även Nordens främsta energihamn. Vi vill sända en tydlig signal till sjöfarten om att det kommer att finnas LNG här när det tuffare miljökraven träder ikraft, säger Magnus Kårestedt , vd för Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn kommer att vara bland de första stora hamnarna i världen där fartyg som vill bunkra inte behöver gå in till en särskild terminal. Bunkringen kommer att ske precis som idag, alltså från en bunkerbåt samtidigt som godsfartyget lastas och lossas. Det gör det möjligt för LNG-bunkring i stor skala. Göteborg är också knutpunkten för vidare transport av LNG med tåg eller lastbil till olika delar av landet. Terminalen kan också anslutas till stamnätet för gas.

FAKTA/LNG
LNG är gas som kyls ner till flytande form och minskar därigenom 600 gånger i volym. Den är möjlig att transportera på fartyg, tåg och lastbil och kan därigenom också nå delar av landet som saknar gasnät. En LNG-terminal i Göteborg får betydelse inte bara för västkusten utan även för industrier i andra delar av landet där svensk basindustri står i begrepp att byta ut olja och kol.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063