Tåget till ABBA:s värld
SJ har fått ensamrätten till biljettförsäljningen till det nya ABBA The Museum som ligger på Djurgården och är en del av Swedish Music Hall of Fame.
ABBA The Museum är en vidareutveckling och förädling av den framgångsrika utställningen ABBAWORLD som turnerat runt världen de senaste åren.
– Den var en häftig interaktiv upplevelse som nu vässas ytterligare. På muséet hoppas vi att publiken kommer att gå in och dansa ut. Vi kommer att bjuda på nya specialutställningar och överraskningar, säger Mattias Hansson, nyutnämnd vd för ABBA The Museum.
– Vi vill få folk från hela Sverige att åka och se ABBA-utställningen och då givetvis åka både bekvämt och miljövänligt med våra tåg, säger Elisabeth Lindgren , direktör för försäljning, marknad och kommunikation på SJ.
ABBA The Museum räknar med hundratusentals svenska och internationella besökare redan första året. SJ har fått ensamrätt att, tillsammans med Swedish Music Hall of Fame och ABBA The Museum, sälja biljetter till muséet som öppnar under våren på Djurgården. På sj.se/upplevelser erbjuds tågresan från 195 kronor oavsett var man bor i landet, om man köper resan i kombination med ABBA-biljetten. Besökarna kan genom SJ även köpa en tidsbestämd biljett. Eftersom besökarna kommer att erbjudas interaktivitet på flera stationer på museet kommer antalet besökare varje timme vara begränsat. Genom att förboka biljetten hos SJ, ”Time slot”, så garanteras besökaren att komma in på sin bokade tid.
– I Swedish Music Hall of Fame kommer ABBA the Museum in i sitt naturliga sammanhang, som en del av den svenska pophistorien. Stockholm och Djurgården – det känns verkligen rätt, säger ABBA-medlemmen Björn Ulvaeus.
Muséet är beläget mellan Gröna Lund och Liljevalchs på Djurgården i Stockholm i anslutning till nybyggda Melody Hotel. Biljettförsäljningen för Sverige och resten av världen kommer att ske via SJ:s kanaler, 0771-75 75 75, SJ Resebutiker och www.sj.se/upplevelser. Biljettsläpp till ABBA the Museum och Swedish Music Hall of Fame sker senare i höst.
– Just nu jobbar vi hårt med att utveckla innehållet till ABBA The Museum. Nya föremål, nytt intervjumaterial och annat som aldrig visats tidigare. En skön blandning av interaktivitet och miljöer med originalföremål utlånade från gruppen och andra som arbetade med ABBA, säger Ingmarie Halling , utställningsproducent, som tidigare jobbade med ABBAs turnéer.