23948sdkhjf

Miljösmart bussdörrteknik

SKF levererar en hållbar mekatronisk lösning till Volvo Bussar för att minska fordonens miljöpåverkan. Den nya tekniken hanterar  bussdörrarna ytterst energisnålt enligt tillverkarna.
SKF tillkännagav 8 oktober leverans av sitt nya ställdon för bussdörrar, SKF Bus Door Actuator, till Volvo Bussar. SKF ställdonssystem, som utvecklats i samarbete med Volvo Bussar, gör det möjligt att smidigt öppna och stänga bussdörrarna och använder 80 till 90 procent mindre energi än ett pneumatiskt dörrsystem. Detta minskar bränsleförbrukningen med cirka 2 procent och innebär en besparing på 1,9 ton koldioxid per år i jämförelse med en buss som använder tryckluft för att öppna och stänga dörrarna * . Volvo Bussar presenterade ställdonet på hybridbussen Volvo 7900 vid IAA-utställningen i Hannover i Tyskland förra månaden.

– Den här innovationen är en hållbar mekatronisk lösning för bussegmentet. Vi är glada över det nära samarbetet med Volvo Bussar under utvecklingen av den här lösningen. Det är ett tydligt exempel på SKF:s åtagande att utveckla produkter som hjälper kunderna att minska negativ miljöpåverkan genom att förbättra energieffektivitet och bränsleekonomi, säger Tryggve Sthen , chef för SKF Automotive.

– Lösningen innebär en väsentlig förbättring av våra fordons miljöpåverkan under deras livscykel. Man kan jämföra bränslebesparingen med att bussvikten minskar med mellan 500 och 700 kg, säger Edward Jobson , miljöchef för Volvo Bussar.

Leveranserna inleds under första kvartalet 2013. Tillverkningen sker i Göteborg.

*) SKF Bus Door Actuator ingår i den nyligen lanserade produktportföljen SKF BeyondZero. Siffran gäller en stadsbuss, dieselhybrid med tre dubbeldörrar med ett ställdon per dörr, det vill säga sex ställdon per buss.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06