23948sdkhjf

Tyskland poppis i höst

Tyskland är hetaste färjedestinationen i höst - shopping, mat och dryck lockar svenskarna, enligt Stenas Resebarometer. Billig alkohol kom dock först på fjärde plats.
Tyskland är populärare än på länge den här hösten. I september ökade antalet passagerare som reste med Stena Line till Tyskland med 25 procent, och i oktober märks en ökning av bokningar på hela 41 procent jämfört med samma månad förra året. Det som lockar mest med Tyskland är shoppingen vilket 44 procent av svenskarna säger är det främsta skälet att resa dit.

Att ta färjan till Tyskland är ett omtyckt höstnöje och bokningarna på linjen Göteborg-Kiel fortsätter att fyllas på med resenärer. Mellan januari och september ökade antalet passagerare med 11 procent jämfört med samma period 2011. September stod för en ännu kraftigare ökning med hela 25 procent fler passagerare än föregående år och i oktober märks en 41-procentig ökning av bokningarna.

– Antalet resenärer ökar stadigt till Tyskland. Men det är inte bara antalet passagerare som ökar ombord utan även shoppingen som gått upp med tio procent jämfört med förra året. Vi vet att många överlag åker till Tyskland för att det finns bra shoppingmöjligheter, säger Niclas Mårtensson , Linjechef för Göteborg-Kiel, Stena Line.

Och just shopping är det som 44 procent* av svenskarna tycker är det främsta skälet att åka till Tyskland. Vanligast är det att köpa med sig alkohol hem vilket är något som var fjärde svensk (27 %) har på inköpslistan. Lokala matvaror (24 %) och mode som kläder och skor (22 %) är också populärt att lägga i varukorgen.

– Prisnivåerna är generellt sett lägre i Tyskland och den svenska kronan är starkare än på länge. Det gör att en resa till Tyskland för att fixa julshoppingen väl värd pengarna, säger Niclas Mårtensson.

FAKTA/Det gör svenskarna i Tyskland
1. Shopping 44 %
2. God mat och dryck 37 %
3. Enkel och smidig resa dit 37 %
4. Billig dryck 36 %
5. Bra kulturella & historiska upplevelser 32 %
* Statistik från Stena Lines Resebarometer: Riksundersökning som genomfördes av Norm på uppdrag av Stena Line i februari 2012. 1 000 personer som utgör ett representativt snitt av befolkningen svarade på frågor via en webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078