SJ prisat och sågat
Två undersökningar - med mycket olika resultat för SJ visar lågt betyg för punktlighet och prisvärdhet i den ena, men bra betyg för service, komfort och information i den andra.
– Det är alltid tråkigt med låga betyg i undersökningar. Vi tar det här på största allvar och kommer att analysera resultatet för att gå igenom vad vi kan göra för att förbättra oss. Punktlighet är vår viktigaste fråga. Visserligen har den blivit bättre månad för månad i år jämfört med i fjol, men vi arbetar kontinuerligt vidare med aktiviteter som syftar till att förbättra punktligheten. Och det tillsammans med Trafikverket och övriga aktörer inom branschen, säger Elisabeth Lindgren , ansvarig för marknad, kommunikation och försäljning på SJ.
Samtidig visar SJ:s senaste Ombordundersökning på ett bättre resultat. Där hamnar index istället på 67 (68 för 2011). I den undersökningen intervjuas SJ-resenärer varje månad. Totalt 30000 under ett helt år, jämfört med SKI som är en generell undersökning till allmänheten och som bygger på telefonintervjuer med 2415 svenskar under perioden 27 september till 13 november.
– När det gäller service, komfort och information ger våra egna resenärer oss bra betyg i Ombordsundersökningen. Över 70, vilket är bra, säger Elisabeth Lindgren.