Taxi rasar mot trängselskatt
Trängselskattens ursprungliga syfte har förvanskats och det är förödande för Sveriges klimatarbete – det anser Svenska Taxiförbundet som snarast vill se en förändring.
– Nu måste regeringen våga frigöra trängselskatten från finansieringen av infrastruktur, säger Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör Per Juth . Han fortsätter:
– Konsekvensen av att koppla trängselskatten till finansiering av infrastruktur visar att det finns en målkonflikt. Om privatbilismen minskar kraftigt kommer också intäktskällan att sina, vilket enligt detta synsätt är att betrakta som ett misslyckande. Därmed kan trängselskatten inte höjas rejält så länge som den är knuten till statens och kommunernas investeringsbehov.
Vad som nu krävs är en genomgripande revision av synen på vad trängselskatten ska vara till för.
– Om regeringen menar allvar med att trängselskatten är till för att reducera trafikens miljö- och klimatpåverkan måste den frigöra sig från det självpåtagna finansieringsoket och snarast höja trängselskatten till en nivå där det blir ekonomiskt svårsmält för flertalet att välja privatbilen. Därtill måste acceptabla alternativ till privatbilen gynnas, såsom taxi och övrig kollektivtrafik, säger Per Juth.
Om taxi dessutom befrias ifrån trängselskatten och släpps in fullt ut i kollektivkörfälten kommer privatbilister att på ett synbart sätt inse fördelarna med att åka med kollektiva trafikmedel på väg, oberoende av vilka fordon som används.
– Med tanke på regeringens och riksdagens klimatmål och hur mycket trängseln kan minska på våra gator och vägar är detta den enda naturliga vägen att gå. Nu måste regeringen våga visa att den menar allvar, säger Per Juth.