23948sdkhjf

Strejk hotar skärgårdstrafiken

Seko varslar om strejk inom skärgårdstrafiken i Stockholm då man ännu inte kommit överens med Almega Tjänsteföretagen om ett nytt avtal. Det innebär det kan bli strejk från 4 november.
Förhandlingarna mellan Seko och Almega Tjänsteföretagen har strandat och avtalet inom skärgårdstrafiken upphörde att gälla 22 oktober. Seko har därför lagt ett varsel om konfliktåtgärder. Varslet omfattar samtliga Sekos medlemmar på specificerade arbetsplatser/fartyg och som är anställda på företag anslutna till Almega Tjänsteföretagen turism och sjöfart där avtalet för Skärgårdstrafik är tillämpligt.

– Vi har inte kommit överens om innehållet i ett nytt avtal och Almega har lämnat förhandlingarna. Nu löper avtalet ut och vi tvingas därför lägga ett varsel för att komma igång med förhandlingarna igen. Seko kräver att löneökningarna ska motsvara vad övriga grupper fått på arbetsmarknaden. Detta yrkande vill Almega inte tillmötesgå, säger Mats Ekeklint ansvarig förhandlingsombudsman på Seko. Han fortsätter:

– Dessutom vill Almega ta bort de lönetariffer vi har idag, de vill avskaffa lägsta lönenivå i avtalet och de vill införa ett nytt lönesystem baserat på individuell lönesättning. Vidare vill de försämra värdet på kollektivavtalet genom en rad andra förändringar i villkoren. Detta något vi givetvis inte kan acceptera.

Almega Tjänsteföretagen håller inte med om Secos beskrivning av situationen. Arbeetsgivarorganisationen uppger att man har erbjudit Seko löneökningar motsvarande 6,8 procent på tre år, vilket är samma löneökningar som tecknats för den övriga arbetsmarknaden. De pågående förhandlingarna om att modernisera och nutidsanpassa skärgårdstrafikens kollektivavtal till att mer likna avtalen för övriga grupper på arbetsmarknaden strandade för snart två veckor. Seko har hela tiden under förhandlingarna haft svårt att acceptera att gamla kollektiv avtal måste förnyas i takt med övriga arbetsmarknaden.

Bakgrunden är att det gällande avtalet är gammalmodigt med många regleringar, bland annat sätts lönen utifrån så kallade normerande tariffer, enligt Almega Tjänsteföretagen. Det innebär att ingen individuell lönesättning tillämpas. Lönen sätts helt utifrån en tabell där inte heller någon får ha högre lön än vad tabellen anger. Från arbetsgivarnas sida är det viktigt att det nu inleds en förnyelseprocess som syftar till att på sikt ersätta tariffsystemet med en mer individuell lönesättning.

– Skärgårdstrafikens avtal är i många delar en kvarleva från en svunnen tid och hör inte hemma på en modern arbetsmarknad. Det är helt orimligt att 2013 ha ett löneavtal där det är ett kollektivavtalsbrott att belöna en duktig anställd med en extra lönehöjning, säger Almega Tjänsteföretagens förbundsdirektör Stefan Koskinen .

Strejken kommer, om den träder i kraft, att drabba sammanlagt 51 fartyg hos sammanlagt 21 rederier där Seko:s medlemmar i så fall avser att lägga ned allt sitt arbete.

– Vi tycker det är tråkigt att Seko lägger ett varsel som kommer att drabba passagerna istället för att förhandla om hur vi tillsammans kan modernisera avtalet, säger Stefan Koskinen.

Varslade konfliktåtgärder träder ikraft den 4 november 2013 kl. 12.00 och gäller till dess annat meddelas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081