23948sdkhjf

Succé för ABBA-museet

Personalen har en betydande del i succén ABBA The Museum i Stockholms city. Detta enligt vd:n Mattias Hansson som gläds över toppbetyg som just personalen fått av besökarna.
När ABBA The Museum slog upp portarna i maj i år, var publiksuccén redan ett faktum. Som officiell HR-partner hade Manpower fått uppdraget att bemanna hela museet och man valde utåtriktade konsulter med stark servicekänsla och goda språkkunskaper, som tillsammans med ledningen på ABBA The Museum ville vara med och utveckla verksamheten. Och omdömena har lyst som solen, när besökarna bads berätta vad de tyckte om museet fick personalen 9,2 av 10 poäng.

– Tillsammans med Manpower hittade vi helt rätt medarbetare till verksamheten. Personalen är engagerad, arbetsam och villig att lära tillsammans med oss. Omdömet är ett bevis på det. De bjuder på sig själva och skapar upplevelser för våra besökare varje dag, säger Mattias Hansson , vd ABBA The Museum.

Mattias Hansson förklarar att de gärna talar om ABBA The Museum som ett upplevelsecentrum, vars mål är att förvalta det arv som ABBA lämnade till musikhistorien.

– ABBA hade under sin tid ett rykte om sig att vara den bästa arbetsgivaren i branschen och det är självklart också något vi vill bevara. Därför sökte vi en HR-partner med lång erfarenhet och bra värderingar som vi kunde samarbeta med kring de här frågorna, Mattias Hansson.

Att ABBA The Museum valde Manpower beror enligt Mattias på två saker, Manpowers stora nätverk och långa erfarenhet i branschen. Eftersom de inte visste hur stort publiktrycket skulle bli innan museet öppnat, ville de planera personalstyrkan men också ha möjlighet att snabbt utöka den vid behov.
Manpower satte ihop en personalpool som utökades under sommarmånaderna. Språkkunskaper var förutom personligheten den viktigaste förmågan.

– Den sociala kompetensen är viktig, ABBA-museet är en arena, en scen, där besökarna har flera tillfällen att interaktivt dansa och sjunga med ABBA. Vi vill att de ska vara förväntansfulla när de kliver in på museet, och känna att de har fått ännu mer när de har gått ut. Manpower har hittat precis de rätta människorna för att jobba på ABBA The Museum, säger Mattis Hansson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094