Storbråk om dubbförbud
Miljöpartiet föreslår totalstopp för dubbdäck i Stockholms innerstad. Med det är varken möjligt eller klokt att genomföra på våra breddgrader, säger Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet.
– Tyvärr är ett dubbdäcksförbud som omfattar all trafik varken möjligt eller klokt att genomföra på våra breddgrader. Snö som packas och poleras till blankis av fordon med dubbfria däck riskerar att allvarligt försämra trafiksäkerheten på våra gator och vägar, säger Claudio Skubla , kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.
En möjlig lösning är att tillåta en mindre del av trafiken att använda dubbdäck. Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, ruggar dubbarna upp is så att den grövre texturen ger bättre väggrepp även för dubbfria däck. Dubbarna sliter ner is fortare och motverkar polering av snö till is där fordon bromsar eller startar, vid t ex trafiksignaler.
– Sedan dubbdäcksförbudet infördes på Hornsgatan i Stockholm har taxi motarbetats två gånger av Stockholms stad men fått undantag av Transportstyrelsen, som är en högre instans, säger Claudio Skubla. Han fortsätter:
– Skälet är att taxi har ett verksamhetsområde som spänner från tät innerstadstrafik till oplogade och svårframkomliga ytterområden i Storstockholm. Det ligger i taxitjänstens natur att resorna inte går att planera i förväg och att taxi inte ska tvingas neka resor med start eller slut i innerstaden.
Taxi är en flexibel, tillgänglig och miljövänlig del av kollektivtrafiken. Taxi används av äldre människor som vill resa tryggt på kvällarna, av barnfamiljer när packningen är stor och av skolbarn, sjuka och funktionsnedsatta för att överhuvudtaget kunna ta sig från en plats till en annan.
– Nu måste Stockholms stad en gång för alla utforma de lokala trafikföreskrifterna så att förbudet mot dubbdäck inte omfattar taxi och övrig kollektivtrafik, säger Claudio Skubla.