23948sdkhjf

Forskning för effektivare trafik

Ny forskning hos VTI tar ska ta fram kunskap om hur en effektivare kollektivtrafik kan byggas – forskningsarbetet kommer att tillhöra nya forskningscentrumet K2 i Lund.
TEMA FORSKNING
VTI har fått drygt 4,5 miljoner kronor i forskningsfinansiering från den statliga innovationsmyndigheten Vinnova för att under de kommande åren ta fram ny kunskap om hur man skapar bättre samordning kring den svenska kollektivtrafiken. Projektet blir en del av det nyetablerade forskningscentrumet K2 – kunskap och kompetens för attraktiv kollektivtrafik.

– Alla vet att bättre samordning inom det här området har blivit oerhört viktigt. Inte minst pekas det med tydlighet ut i den nya kollektivtrafiklagen som trädde i kraft 2012. Men, samordning visar sig ofta svårt i praktiken. Det behövs mer kunskap om hur man skapar den här goda samordningen mellan nyckelaktörerna i svensk kollektivtrafik. Det är det vi ska ta reda på, säger Karolina Isaksson , forskare på VTI.

Tre steg mot förändring
Projektet som Karolina Isaksson ska leda kommer att arbeta i tre steg för att åstadkomma förändring. Först ska man analysera och inventera hur samverkan mellan aktörerna på olika administrativa nivåer brukar gå till när man fattar beslut om och genomför lösningar för kollektivtrafik. Sedan ska man identifiera de kritiska faktorerna eller situationerna i samspelet mellan nyckelaktörerna, helt enkelt hitta de faktorer som är viktigast att förbättra. Utifrån den här kunskapen ska man sedan utveckla nya modeller och grundprinciper för samverkan.

Samarbete för att utveckla modeller
Projektet kommer att genomföras i nära samarbete med några av de centrala aktörerna på området; de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i landets tre storstadsområden: Västra Götalandsregionen, Region Skåne och Trafikförvaltningen i Stockholms län. Även Västtrafik och Skånetrafiken är med i projektet.

Stora samhällsförändringar kräver bättre samarbete
Bakgrunden till projektet ligger i att det under de senaste åren har skett stora förändringar i hur kollektivtrafik organiseras, planeras, utförs och används. Vi har en ny kollektivtrafiklag som har ritat om den formella organisatoriska kartan och bland annat lett till inrättandet av regionala kollektivtrafikmyndigheter som ersatt de tidigare trafikhuvudmännen. Dessutom har det skett en avreglering som innebär att kollektivtrafikföretag fritt och inom alla geografiska marknadssegment får etablera kommersiell kollektivtrafik.

– Utmaningen är att få till det så att samhällsplanering på olika nivåer samspelar när det gäller kollektivtrafiken. Det handlar om bebyggelseplanering, strategisk kollektivtrafikplanering och nationella infrastrukturplaner som måste gå hand i hand, säger Karolina Isaksson.

Projektet finansieras genom Vinnovas utlysning ”Transport- och miljöinnovationer”. Utlysningen är den första inom programmet ”Innovationer för ett hållbart samhälle” som löper 2013-2016. Syftet är att bidra med ny kunskap inom transport och miljö och att medverka till att de svenska miljökvalitetsmålen och de transportpolitiska målen uppnås. Projektet leds av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och genomförs i nära samverkan med Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Malmö högskola, Region Skåne, Skånetrafiken, Trafikförvaltningen i Stockholms län, Västra Götalandsregionen och Västtrafik.

FAKTA/K2
K2 utgörs av sex parter som ingått ett gemensamt avtal:
Lunds UniversitetMalmö HögskolaRegion SkåneStockholms läns landstingVTI, Statens väg- och transportforskningsinstitutVästra Götalandsregionen Centrumet finansieras av parterna samt Formas, Trafikverket och Vinnova.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063