23948sdkhjf

Hybriddrift testas i bussar

Scania testar just nu fyra bussar med hybriddrift i trafik i Sverige och i södra Europa. Testerna utgör den sista fasen före produktionsstart och lansering.
– De här testerna ger oss möjlighet att utvärdera hela bussens prestanda i olika typer av trafikförhållanden och olika klimattyper, säger Anders Folkesson på Sustainable Solutions and Bus Systems by Scania.

Elektrifieringen spar energi och bussarna blir med sin tystare och mjukare gång attraktiva för passagerarna.

– För oss som jobbar med gröna frågor har det tidvis känts frustrerande att Scania inte har kunnat erbjuda ett hybridalternativ. Men att vi går in lite senare än konkurrenterna är ingen nackdel. Vår buss kan leva på egna meriter och blir inte beroende av offentliga subventioner. Med Scanias teknik kan busstrafiken bli lönsam för våra kunder och samhället, säger Anders Folkesson.

Tiden är förbi då det räckte med att klistra på ett ”hybridmärke” på en prototypbuss och visa upp den på mässor.

– Nu måste den som helhet vara attraktiv för trafikhuvudmän, operatörer och passagerare. Bussen ska vara en förnuftig lösning som förutom bränslebesparingen erbjuder bättre köregenskaper i form av tystare starter och acceleration.

Oavsett hur bra miljöprestanda ett fordon än har kommer det inte att få någon betydelse för miljön i stort om det inte har utsikter att nå en påtaglig volym. Insikten om detta utgör kärnan i Scanias hållbarhetsstrategi – lösningar måste vara hållbara både miljömässigt och ekonomiskt. Och en sådan volymbuss har Scania alltså nu utvecklat.

De första bussarna, Scania Citywide lågentrébussar, har en parallellhybriddrivlina baserad på Opticruise i kombination med dieselmotor. Närmast förbereds utvecklingen av andra busskonfigurationer, bland annat stadsbussar med låggolv, samt hybrider i kombination med alternativa bränslen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064