23948sdkhjf

Folkpartiet byter spår

Folkpartiet i Stockholms län har ändrat sig – nu säger partiet ja  till tunnelbana till Hagastaden/NKS, men bara om kapaciteten på gröna linjen kan bibehållas.
Folkpartiet liberalerna har i modern tid alltid varit med och tagit ansvar för Stockholmsregionens infrastrukturutbyggnad och har deltagit i alla större trafiköverenskommelser för regionen, i alla fall enligt partiets egen uppfattning. För att nå en så bred och demokratiskt förankrad uppgörelse som möjligt har nu FP internt enats om att verka för en tunnelbana till NKS/Hagastaden. Den får dock inte minska kapaciteten på grön linje.

Folkpartiet vill bygga samtliga fyra aktuella tunnelbanelinjer som diskuterats men även en tunnelbana till Täby. I samband med denna trafiköverenskommelse vill partiet också slå fast att stomlinjebuss nummer fyra ska omvandlas till spårväg.

De nya kostnaderna för landstinget som uppstår får inte hota redan beslutade projekt. Särskilt vill partiet lyfta fram Spårväg Syd till Älvsjö och Tvärbana norr till Ursvik.

– Spårväg eller tunnelbana till NKS och Hagastaden har varit omdiskuterat länge. Nu sätter vi i Folkpartiet ned foten, vilket innebär att det finns en långsiktig, bred majoritet för att bygga tunnelbana till Solna, säger Birgitta Rydberg (FP), landstingsråd, gruppledare och medlem i 16-gruppen för trafikförhandlingar i Stockholmsregionen.

– Förutom tunnelbana till Nacka, med länk till Gullmarsplan, Barkarby och Solna behöver Stockholm även tunnelbana till Täby. Nordöstra Stockholms län har högt bilresande och låg kollektivtrafikandel i dag. Det är viktigt att förhandlingspersonerna hittar en lösning som möjliggör tunnelbana till Täby. Från Folkpartiets sida förordar vi en förlängning av röd linje Mörby-Täby. Det vore en bra och relativt billig lösning, säger Elisabeth Gunnars (FP),kommunalråd i Österåker och medlem i 16-gruppen för trafikförhandlingar i Stockholmsregionen.

– Nya tunnelbanor måste kompletteras med tvärförbindelser i form av spårväg, som kan byggas snabbare och billigare. Viktigast är att konvertera buss 4 med sina 70.000 resenärer per dag till spårväg. Det är också oerhört viktigt att den nya tunnelbanan till Solna blir en egen bana som inte minskar kapaciteten på grön linje till Västerort, säger Birgitta Rydberg (FP).

– Trafikpaketet för Stockholm får inte försena våra andra viktiga investeringar i bland annat vården. Staten måste självklart betala sin andel av trafikinvesteringar, även i Stockholm. Vi kommer aldrig att räkna trängselskatten som en statlig finansiering. Den betalas av Stockholmarna själva - det är stockholmarnas pengar som ovillkorligen måste räknas som regionens bidrag, säger Birgitta Rydberg och Elisabeth Gunnars (FP).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11