Swebus vd har fel
Christel Wiman, Tågoperatörerna ger Swebus Joakim Palmkvists bakläxa på uppmaningen om att strandsatta ska få åka buss när tåget står. Han har fel, hävdar hon.
”Samarbete för resenärernas bästa är alltid bra. Men samarbetet mellan tåg- och bussföretag, som Joakim Palmkvist efterlyser i sin artikel den 31 oktober, finns redan. Vid inställda tåg samarbetar tågoperatörerna, liksom de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, sedan länge med olika bussföretag som ordnar med ersättningsbussar. Det krävs ju rätt många bussar för att ersätta ett tåg med kanske 1000 passagerare. Varför Swebus inte ingår i detta samarbete vet jag inte. Det är därför svårt att uppfatta Swebus vd:s artikel som något annat än marknadsföring av Swebus i ett försök att konkurrera med de bussföretag som redan i dag har ett väl etablerat samarbete.
Säkerheten sätts främst inom järnvägen. Är det kris i väderleken borde kanske även vägtrafiken borde fundera på att följa SMHI:s varningar och inte ge sig ut med risk för liv och lem – även om det gått bra hittills. Detta gäller inte minst de höga bussar som används i dag, som får ett stort vindfång vid starka vindar.
Vi skulle önska att järnvägens stomnät alltid vore lika framkomligt och välskött som Joakim Palmkvist beskriver motorvägarna, med sina breda vägrenar och viltstängsel där fallande träd inte är ett problem och snöröjningen är högt prioriterad av Trafikverket.
Högsta prioritet för såväl Trafikverket som Näringsdepartementet måste vara att sköta banorna lika bra som motorvägarna, med snöröjning, trädsäkring och en robust järnväg i övrigt. Det är något vi efterlyst under många år. Trafikverket bör därför få ett förstärkt uppdrag om att säkra framkomligheten och pålitligheten hos järnvägens stomnät upp till samma nivå som motorvägsnätet.”