Pendeltågs-tv i Västsverige
Nu lanserar Västtrafik, Sveriges näst största kollektivtrafikföretag, ett nytt tv-system på tre av sina pendeltågslinjer. Det har möjliggjorts genom ett samarbete med TV4.
Västtrafiks nya tv-system installeras till årsskiftet på Västtrafiks pendeltåg i ett pilotprojekt som kommer att pågå ett år. Tågen kommer att trafikera Kungsbacka-, Ale- och Alingsåspendeln, där 11 miljoner årliga resor görs. Västtrafiks kunder på de aktuella sträckorna kommer därmed att kunna ta del av både nyheter, sport, väder, lokala inslag och trafikinformation.
– Vi vill erbjuda våra kunder nya möjligheter att få del av snabb och relevant information på ett nytt och underhållande sätt. Vi vet att det är något som våra kunder efterfrågar och det kommer att bidra till en bättre reseupplevelse, säger Maria Björner Brauer , enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.
För nyheter, sport och väder står TV4-Gruppen. TV4-Gruppen säljer också annonsutrymme och erbjuder därmed annonsörer en helt ny annonskanal.
– Samarbetet med Västtrafik ger oss en ännu starkare nationell räckvidd och vi förstärker TV4 Out of Home som en effektiv kanal för både lokala och nationella annonsörer att nå sin målgrupp med ett relevant budskap. Vår ambition är att driva tillväxten och utvecklingen inom kollektivtrafiken och jag tycker att det här är ett lysande exempel på att vi gör just det, säger Robert Danowsky , affärsområdeschef för TV4 Out of Home.
TV4-Gruppen erbjuder via TV4 Out of Home tittarna innehåll och annonsörer attraktiva annonskanaler både på flygplatser, tåg och i väntrum över hela landet. TV4 Out of Home har i dag skärmar på drygt 600 vård- och tandläkarmottagningar, 15 flygplatser, på Arlanda Express och lokaltrafik som Norrtåg, Skånetrafikens Pågatåg och Karlstadbuss. Genom det nya avtalet med Västtrafik når TV4 Out of Home 1,2 miljoner tittare varje vecka.