23948sdkhjf

BR sågar drivmedelsförslag

Regeringen har lagt ett förslag som missgynnar HVO-oljor jämfört med andra förnybara drivmedel. Därför överklagar BR regeringsförlaget till EU-kommissionen.
– I regeringens lagförslag gällande kvotplikt för biodrivmedel missgynnas HVO kraftigt jämfört med andra förnybara drivmedel genom att de belägger HVO med energiskatt. Det är inte bara att sätta käppar i hjulen för kollektivtrafiken, det är att direkt motarbeta kollektivtrafiken och dess ambitioner att bli energieffektivare och miljövänligare, säger Göran Forssén , vd för BR.

Därför har BR överklagat lagförslaget till EU-kommissionen med begäran att HVO-oljor får samma skattebefrielser som andra förnybara drivmedel. Överklagan sker efter samråd med bland andra bussbolagen Keolis, Nobina, Veolia Transport, samverkansbolaget Together och Västerbottens Bussbranschförening. BR:s medlemsföretag är mycket upprörda över regeringens behandling av HVO-oljor och flera medlemmar avser också själva att överklaga regeringens förslag. För bussföretagen är tillgång till bra förnybara drivmedel ett måste.

– Även om HVO-oljorna idag utgör en mindre del av de förnybara drivmedlen så är de av oerhört stor betydelse, säger Göran Forssén.

HVO-oljornas stora fördel är att de kemiskt är lika den vanliga dieseloljan varför de kan användas i vanliga dieselmotorer. Inga fördyrande servicekostnader eller modifieringar av motorer behöver göras vilket gör HVO unik bland de förnybara drivmedlen. Att använda HVO i en laddhybridbuss som ett exempel vore oerhört energieffektivt och ger minimal miljöbelastning. Men även för långväga busstrafik är HVO ett bra drivmedel från miljösynpunkt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08