23948sdkhjf

Grönlund bordar bussen

Anna Grönlund tar hand om branschfrågorna på nya Sveriges Bussföretag i februari nästa år. Efter ett dryg år på SKL återvänder hon till bussbranschen.
INTERVJU
Precis när TRAFIKFORUM skulle till tryck 6 december slog en tung branschnyhet ned som en bomb: Anna Grönlund blir branschchef inom nybildade Sveriges Bussföretag nästa år. Mellan 2007 och 2012 var Anna Grönlund vd för Bussbranschens Riksförbund, BR, ett uppdrag hon lämnade för jobbet som kollektivtrafikexpert hos SKL förra hösten.

Hur gick det här till?
– Jag fick en fråga av båda styrelserna, alltså BR:s styrelse och BuA:s styrelse för en tid sedan. När sedan fusionen var beslutad så valde jag att tacka ja. Frågan ställdes tidigare, men för mig var det viktigt att den här fusionen verkligen blev av.

Som tidigare rapporterats blev beslutet på extrastämman 13 november enhälligt för att BR och BuA skulle slås ihop till Sveriges Bussföretag 1 januari 2014.

– Min övertygelse är att det är jättebra för branschen. Det blir en stark organisation som kan företräda medlemsföretagen i alla delar och vara en naturlig del av Svenskt Näringsliv.

Anna Grönlund blir chef för branschfrågor i den nya organisationen och kommer i princip att arbeta med samma frågor på samma sätt som i det BR hon lämnade för litet drygt ett år sedan. Hon kommer att jobba tätt tillsammans med Ulrica Egervall som sköter arbetsgivarfrågor som kollektivavtal på samma sätt som nu när hon är förhandlingschef hos Bussarbetsgivarna. Att organisationen nu blir så mycket större är bara positivt, enligt Anna Grönlund:

– Vi kommer att kunna dra fördel av de resurser som Svenskt Näringsliv har. Det gör oss mycket starkare, samtidigt finns kärnfrågorna kvar.

De lokala bussbranschföreningarna finns kvar också efter nyår. Däremot har formerna för röstning gjorts om, tidigare utsåg bussbranschföreningarna ombud, i den nya organisationen får företagen rösta efter sin lönesumma.

– Det blir direktdemokrati i stället för ombudsdemokrati skulle man kunna säga. Att de lokala föreningarna finns kvar är dock oerhört viktigt, för väldigt mycket av busstrafikens frågor avgörs regionalt och lokalt, något som jag mycket tydligt fått uppleva under mitt år på SKL.

De regionala myndigheterna och länstrafikbolagen avgör mycket av marknaden för busstrafiken så därför är det oerhört viktigt att behålla en stark förankring på det lokala planet för nya Sveriges Bussföretag.

– Bussbranschens frågor avgörs dels på en regional nivå och dels på europeisk nivå, säger Anna Grönlund. Den nationella nivån är begränsad.

Vilken blir din första stora utmaning i den nya organisationen?
– Att sy ihop den nya organisationen. Den är ihopsydd på pappret, men nu gäller det att få människor att hitta sina roller och samarbetsformer, det gäller att etablera sig inom Svenskt Näringsliv och hitta vägarna att dra fördel av att vi sitter där. Dessutom gäller det att göra det nya förbundet känt i omvärlden och att fortsätta det arbete som BR har drivit; att sätta bussen på kartan, att ha koll på upphandlingsfrågor och bussturismen.

– I det sammanhanget är det viktigt att etablera Sveriges Bussföretag som den naturliga kontaktpartnern hos alla dem som tidigare haft kontakt med BR. Det handlar om politiker, europeiska organ, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, länstrafikbolagen och alla de intressenterna.

Inom många frågor har BR och BuA sedan länge ett etablerat samarbete, det kommer nu att ligga inom samma organisation. Det handlar om utbildningsfrågor, arbetet med rekrytering av nya bussförare. Det arbetet kommer att underlättas ytterligare nu när allt sker inom en och samma organisation.

En organisatorisk klurighet inför bildandet av Sveriges Bussföretag var BR-medlemmarnas dubbla arbetsgivaridentitet: Bussarbetsgivarna organiserar privata bolag medan de kommunägda bussbolagen sorterar under KFS. Frågan löstes smidigt genom att alla kommunägda BR-bolagen blir partners i Sveriges Bussföretag. Där kommer de att delta i branscharbetet medan arbetsgivarfrågorna ligger kvar i KFS för deras del.

Flertalet av dem som arbetat på BR:s kansli på Södermalm följer med till nya lokalerna på Östermalm. Det dagliga arbetet kommer att fortsätta som tidigare, branschfrågorna sköter Anna Grönlund medan Ulrika Egervall svarar för avtalsfrågorna medan Peter Jeppsson kommer att vara den som blir det övergripande ansiktet utåt. Inom det administrativa blir det synergieffekter som förhoppningsvis innebär en förenkling och effektivisering.

– Vi kommer att fortsätta arbeta inom partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik, säger Anna Grönlund.

Hur vill du sammanfatta året på SKL?
– Det har varit ett jättebra år. Jag har lärt mig ofantligt mycket, fått upp ett fantastiskt kontaktnät på den offentliga sidan och arbetat med mycket trevliga människor. Det har varit mycket intressant att få ha varit med om hela den här förändringen med de regionala trafikmyndigheterna från insidan. Allt detta tar jag nu med mig in i Sveriges Bussföretag.

– Sedan vill jag passa på att säga att jag ser väldigt mycket fram emot att träffa alla medlemsföretagare igen. Jag tycker att det finns fantastiskt trevliga och roliga människor inom bussbranschen. Därför känns det extra roligt att det här nybildade förbundet ställde frågan till mig och ville ha mig tillbaka.

Anna Grönlund är ledamot Transportstyrelsens styrelse sedan tidigare och det viktiga arbetet fortsätter. Mandaten i Transportstyrelsens styrelse är personliga och inte knutna till personens organisatoriska tillhörighet. Hon har tidigare sagt sig vilja föra in verklighetens problem i Transportstyrelsen.

Finns risk för nya spänningar bland företagen inom Sveriges Bussföretag?
– Det blir ingen skillnad mot tidigare, säger Anna Grönlund bestämt. Men det finns ju alltid spänningar mellan stora och små företag, mellan företag som driver upphandlad trafik och de som kör turisttrafik, det finns spänningar mellan de som kör i norra Sverige och de som kör i södra Sverige och många andra spänningar. Så är det i alla medlemsorganisationer, så var det i BR och så kommer det att vara i Sveriges Bussföretag. Branscharbetets roll är att på bästa sätt försöka hitta de gemensamma nämnarna och få ihop intressena så att vi uppnår största möjliga nytta för så många som möjligt. Det är själva idén med en branscharbetsgivarorganisation.

FAKTA/Sveriges Bussföretag
Ingår i TransportGruppen, TG, och enligt de nya stadgarna är det TG:s vd Peter Jeppsson som också blir vd i det nya förbundet.
Förbundet Sveriges Bussföretag har två vice vd, en med ansvar för kollektivavtal, Ulrica Egervall och en med ansvar för näringspolitik och branschfrågor, Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172