23948sdkhjf

Byggstil som gynnar bussen

Bilpool till alla boende, cykelparkering nära entrén och lika långt till busshållplatsen som till parkeringshuset – bygger man så kan invånarna välja bort egna bilen, enligt Trivector.
Att skapa bilpoler, cykelparkeringar och minska avståndet till busshållplatsen är några av de åtgärder som tolv svenska kommuner arbetat med för att bygga en mer hållbar och attraktiv stad. Poängen är enkelt uttryckt att bygga mindre parkering, och göra andra åtgärder istället.

Projekten ger tillsammans en minskning med cirka 2000 parkeringsplatser för nya bostads- och arbetsområden, nya parkeringsstrategier på kommunal nivå, fler och bättre kvalitet på cykelparkeringar, samt bättre och närmare samarbete med byggherrar. Bred förankring bland tjänstemän, politiker och privata aktörer är ett av nyckelorden för framgång. Allt detta är exempel på mobility management − det vill säga ”mjuka åtgärder” för att påverka resan innan den har börjat (information, kommunikation, marknadsföring, samordning).

Nätverket ”Möjligheter med Mobility Management i Samhällsplaneringen” har under två år samlat erfarenheter kring hur man kan skapa en mer hållbar stad genom att använda mobility management tidigt i plan- och byggprocessen. Kommunerna (Borås, Eskilstuna, Huddinge, Jönköping, Linköping, Lund, Norrköping, Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro, Örnsköldsvik) har bland annat utvecklat kunskap och praktisk erfarenhet om flexibla parkeringsnormer i nya bostadsområden, hur man kan ställa krav på mobility management-planer i detaljplaner och hur dialogen med byggherrar kan ge effektiva transportlösningar med minskad klimat- och miljöpåverkan.

Fotnot. Möjligheter med Mobility Management i Samhällsplaneringen är ett delprojekt inom Uthållig kommun etapp 3 som sker i samarbete mellan kommunerna, Energimyndigheten samt konsult- och utvecklingsföretaget Trivector. Projektet är en svensk fortsättning på europeisk forskning om mobility management.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.456