23948sdkhjf

Fullt hus i Vetlanda

Setra-Träff 2015 samlade 140 deltagare hos EvoBus i Vetlanda 9-10 januari. Årets ämnen var HVO och hur Sveriges Bussföretag arbetar i den nya politiska verkligheten.
Träffens första dag ägnades åt trevlig samvaro med många nya Setra-kunder med avslutande middag. På lördagen återsamlades alla i EvoBus lokaler för två seminarier: Först ut var Anna Grönlund, vice vd och branschchef på Sveriges Bussföretag som reflekterade över Sveriges Bussföretags första år efter sammanslagningen mellan Bussbranschens Riksförbund och Bussarbetsgivarna. Därefter skedde en matnyttg genomgång om HVO-bränsle till den befintliga bussflottan av Erik Stenströmer Moglia.

– Vi ser både hot och möjligheter för branschen med den nya regeringen, sa Anna Grönlund med anledning av det oklara politiska läget på riksplanet. Ett hot är den vägslitageavgift som regeringen vill införa och där Miljöpartiet varit drivande och inte speciellt intresserad av att tala klarspråk om huruvida de vill skilja lastbil från buss. En möjlighet är den av infrastrukturminister Anna Johansson aviserade satsningen på kollektivtrafik i nära samverkan med samhällsbygge vilket kan ge nya möjligheter för branschens aktörer.

En olustig situation är att allt fler bussförare blir allt äldre och snart avgår med pension. Påfyllnaden underifrån går trögt, trots att det nu finns gymnasieutbildning av bussförare. Intresset har varit blygsamt – den första kullen består bara av fem elever.

– Till det kommer att de nyutbildade gymnasiebussförarna inte får köra linjer längre än 50 km. Det kan göra att arbetsgivarna inte vågar anställa dem om de har linjer som är längre, därför arbetar vi för att få bort den begränsningen så snart som möjligt, sa Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094