Världens Jobb – i besöksnäringen
Efter kampanjen Dubbelstöten har Visita dragit igång Världens Jobb – målet är att fördubbla antalet elever i gymnasieprogram med sikte på besöksnäringen.
Målet är inte bara att få fler till branschen, kampanjen siktar också på att höja kompetensen. Förhoppningen är att den nya kampanjen ska bli lika slagkraftig som ”Dubbelstöden”, den lyckades ju i vart fall till hälften – trots att det blev en ny regering höjdes inte av den restaurangmomsen. Däremot väntas arbetsgivaravgifterna för unga försvinna när och om Socialdemokraterna lyckas trassla fram en kompletteringsbudget under våren. Just nu är arbetsgivaravgiften låst på grund av att S-MP-regeringen är tvingade att regera med Alliansens budget som riksdagen röstade fram.
Ett problem med de besöknäringsinriktade gymnasieprogramen är uppfattningen att de inte leder till högskolekompetens. Visita påpekar att ett viktigt steg i den nya kampanjen är att slå sönder den myten – eftersom programet kan kompletteras för de ungdomar som önskar lägga till en högskoleutbildning efter gymnasiet. Ett exempel på det är den YH-utbildning som finns på Akademi Båstad som tillkommit på initiativ av bland andra Claes Sandvig, Visita Södra, som var med på Turistnäringens dag under Entreprenörveckan Båstad 2014 – ett event som arrangerades av RESROFUM.
Nu är det tänkt att Båstadsmodellen ska spridas till resten av Sverige. Allt för att dra fler unga till besöksnäringen och för att höja statusen av jobben inom den.
Redan nu pågår kampanjen ”Världens Jobb” genom två reklamfilmer på bio – ett om hotell och turismprogrammet, ett om restaurang- och livsmedelsprogrammet. Bilden ovan är hämtad från den kampanjen. Under Entraprenörveckan Båstad 2015 kommer ämnet att dryftas i ett event som RESFORUM och rt-forum kommer att genomföra, mer information om det kommer att publceras senare här på rt-forum - missa inte det!