Lidingöbanan svårt försenad
Ombyggda Lidingöbanan utanför Stockholm kommer inte i trafik som planerats 28 mars i år - allvarliga problem med signalsystemet gör att ersättningsbussarna får köra vidare under lång tid.
Lidingöbanan har sedan juni 2013 moderniserats och byggts ut med dubbelspårssträckor. I november 2014 påbörjades provkörningar av banan. Från provdriften har ett allvarligt problem med det nya signalsystemet nu identifierats. Trafikförvaltningen bedömer det som osannolikt att felen kommer att kunna åtgärdas innan den planerade trafikstarten.
– Det är givetvis ett misslyckande. Men efter en noggrann utvärdering tvingas vi nu konstatera att det nuvarande systemet är allt för störningskänsligt för att kunna garantera en stabil trafik. Därför har jag beslutat att vi nu måste byta ut delar av det redan installerade systemet. Arbetet med att hitta en ny leverantör påbörjas omedelbart, säger trafikförvaltningens chef Anders Lindström .
Signalsäkerhetsanläggningen är en avgörande del i en järnvägsanläggning. Likriktarstationer, växlar och de spårvagnar som ska köras på banan ska fungera tillsammans för att ge en säker och väl fungerande trafik.
– Det är komplexa och avancerade system. Därför kan vi i dagsläget inte ge något exakt datum för när vi beräknar att trafiken kan komma igång. Det är djupt beklagligt och jag vill be om ursäkt till de resenärer som sett fram emot att resa med den moderniserade banan, säger Anders Lindstöm.
Under den fortsatta avstängningen fortsätter ersättningstrafiken med buss. Stor vikt kommer läggas vid god information till resenärer på Lidingö kring de nya förutsättningarna.