SL:s kostnader skenar
SL:s kostnader skenar, nu ska vi vända utvecklingen och det kommer att märkas, det säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till SvD.
Det som resenärerna kommer att märka av är glesare trafik och höjda avgifter på biljetterna, prishöjningen kommer dock inte förrän till kommande höst medan. Det blir den första höjningen av biljettpriserna sedan 2011 då priset på månadskortet ökade med 100 kronor till dagens 790 kronor. Om SL-kortet plussas på med ytterligare en hundring så innebär det 700 miljoner i ökade intäkter årligen – något som dock inte räcker på långa vägar.
Det finns märkligheter i resandet också: Enligt Kristoffer Tamsons ger en resandeökning vid handen att resandet ökat med 1,5 procent under 2014. Samtidigt har dock biljettintäkterna bara ökat med 0,4 procent, varför trafiklandstingsrådet antar att folk inte åker varje dag utan växlar kollektivtrafikresorna med cykel och bilresor oftare än tidigare. Det finns ett omfattande fusk också, enligt Kristoffer Tamsons och snart kommer det att bli mycket tuffare för plankarna. Dagens kontrollavgift på 1 200 kronor är alldeles för låg och de tas ut allt för sällan på grund av att det sker för få kontroller. Fusket i SL trafiken kostar årligen 200–250 miljoner kronor i förlorade intäkter, så även där finns pengar att hämta.
Dessutom kommer yxan att sättas i själva trafikutbudet, exakt var och hur är ännu oklart. Men ett som är säkert är att dubbeltrafik ska undvikas, exempelvis busslinjer som går parallellt med Tvärbanans och där få åker kommer det att bli färre bussar.
De enorma planerade investeringarna under tiden 2015 till 2019 kommer att skäras ner från 34,7 miljarder kronor till 29,8 miljarder kronor, minus nästan 6 miljarder kronor. Vad som ryker och vad som får vara kvar är osäkert, vissa projekt kan komma att skrotas, andra kan senareläggas eller bantas rejält.