23948sdkhjf

MHF rasar mot eftersupning

Nyheten om att Per Gahrton för andra gången hävdat eftersupning för att undkomma straff upprör MHF som kräver lag mot eftersupning snarast möjligt.
Eftersupning är när någon påstår att man druckit efter en trafikolycka fast man egentligen var rattfull. Sedan blir det svårt att bevisa när föraren drack och många rattfyllerister går därför fria. Nyligen har förre EU-politikern och miljöpartisten Per Garthon klarat sig undan straff för rattfylleri just på det sättet, i alla fall enligt MHF:s bedömning. Att en känd politiker slipper undan ett straff han förtjänar väcker starka känslor hos MHF. Organisationen har i åratal krävt att kryphålet eftersupning ska täppas till, men politikerna i Riksdag och Regering har ännu inte agerat, trots att frågan varit uppe många gånger. Alliansregeringen tog 2013 fram en färdig lag mot eftersupning, men den har inte lett till några politiska beslut och nu under den nya regeringen har det heller inte hänt något – i alla fall inte hittills.

– Förverkligandet av Nollvisionen kräver åtgärder och ansvarstagande från lagstiftarna. Nu måste man åtgärda den brist och lucka i trafiklagstiftningen som eftersupning utgör, säger Lars Olov Sjöström , trafiksäkerhet chef MHF. Han fortsätter:

– Ett betydande antal fall av eftersupning förekommer varje år. Detta är ett hot mot trafiksäkerheten eftersom rattfylleribrott har en hög återfallsfrekvens. De rattfyllerister som undgår lagföring med tillhörande rehabilitering är snart ute på vägarna igen. Vi vet att lagen har starkt folkligt stöd. Det är stötande för rättsmedvetandet när rattfyllerister kan använda ett sådant kryphål. Hittills har ingen haft modet att ta ett politiskt beslut om kriminalisering.

Eftersupning ger möjlighet att undkomma på tre nivåer. Genom att ärenden inte rapporteras av polisen eller skrivs av. Genom att åklagare inte väcker åtal. Genom att bristande bevisning leder till friande dom. Lagförslaget går ut på att göra som i Norge, där det är olagligt att dricka under en viss tid efter olyckan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078