Bussföretagar-OK till ny lagstiftning
Regeringens syn på hur EU-direktiven om kollektivtrafikupphandling ska genomföras i svensk rätt får godkänt av av Sveriges Bussföretag.
Svensk Kollektivtrafik delar inte Sveriges Bussföretags uppfattning, läs här om det, medan Konkurrensverket intar en liknande uppfattning som Sveriges Bussföretag, se mer om det här .
Här nedan återger rt-forum remissyttrandet i sin helhet:
Remissyttrande angående ”Tilldelning av koncessioner för kollektivtrafik”
Sveriges Bussföretag är en arbetsgivare- och branschorganisation för den yrkesmässiga bussbranschen och representerar såväl busstrafikföretag som bussresearrangörer. Sveriges Bussföretag har i tidigare remissvar angående nya regler om upphandling (S2014/5303/RU) och om upphandling om koncessioner” (S2014/6965/RU) lämnat synpunkter som är relevanta även för en ny lagstiftning om upphandling av koncessioner för kollektivtrafik.
Näringsdepartementets förslag i promemoria "Tilldelning av koncessioner för kollektivtrafik" innebär att de nationella bestämmelserna om upphandling av koncessioner i 15 kap. förslaget till lag om upphandling av koncessioner ska tillämpas när avtal om allmän trafik i form av koncessioner ska tilldelas efter ett konkurrensutsatt anbudsförfarande enligt EU:s kollektivtrafikförordning.
Förslaget innebär att en regional kollektivtrafikmyndighet, RKM, inte får tillämpa de möjligheter som ges i EU:s kollektivtrafikförordning att direkttilldela avtal om allmän trafik som är av mindre värde eller omfattning. Förslagen innebär att bestämmelserna om överprövning, skadestånd och upphandlingsskadeavgift i förslaget till lag om upphandling av koncessioner ska även tillämpas vid tilldelning av koncessioner för kollektivtrafik. Lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 april 2016.
Sveriges Bussföretag delar i allt väsentligt förslagen i Näringsdepartementets promemoria hur det nya direktivet om upphandling av koncessioner ska genomföras i svensk rätt avseende kollektivtrafik. Med tanke på dagens rättsliga osäkerhet om hur tilldelning av tjänstekoncessioner inom kollektivtrafiken ska tillämpas, vilket har lett till ett underutnyttjande av denna avtalsform, är det angeläget att lagen om tjänstekoncessioner även omfattar kollektivtrafik. Med tanke på att kollektivtrafikförordningen inte preciserar hur kraven på tilldelning av koncessioner för kollektivtrafik ska uppfyllas ger förslaget till ny lagstiftning kompletterande bestämmelser, vilka är i linje med de principer för tilldelning av koncessioner som följer av kollektivtrafikförordningen.
För att skapa en enhetlig struktur av regelverket inom upphandlingsområdet är en särskild lag om upphandling av koncessioner för kollektivtrafik väsentlig. Med likartade regler som för övrig upphandling genom tydlig konkurrensutsättning ökar rättssäkerheten med möjligheten att begära överprövning, att tillsynsregler införs och principer om transparens, likabehandling och proportionalitet blir avgörande vid tilldelningsbeslut av koncession för kollektivtrafik.
Upphandlingar inom kollektivtrafikbranschen vägleds av de gemensamma avtalsrekommendationer som tagits fram avseende produktionsavtal, resandeincitament och tjänstekoncession. Tjänstekoncessionsavtalet har varit det mest svårtillämpade, men med en föreslagen ny lagstiftning om koncessioner för kollektivtrafik underlättas det för upphandlade myndigheter att välja koncessioner, vilket kan leda vid välutformade koncessioner till mer kollektivtrafik för skattekronorna. Med att lagen om koncessioner görs tillämplig på upphandlingar av tjänstekoncessioner för kollektivtrafik kan därmed lagstiftaren stödja branschens gemensamma ambitioner att ge operatörerna större ansvar och hitta fungerande former för att utföra kollektivtrafiken på kommersiella villkor. Tjänstekoncession bör rimligtvis stimulera operatören till att aktivt engagera sig i hur trafiken utförs och de kostnader som är relaterade till trafikens utförande.
I förslaget till lag om upphandling av koncessioner för kollektivtrafik kan om den upphandlande myndigheten/RKM bedömer att koncessionens varaktighet bör vara längre än fem år får löptiden inte bestämmas till längre tid än vad som rimligen behövs för att göra det möjligt för koncessionshavaren att återfå de investeringar som planerats för att utföra koncessionen och få avkastning på det investerade kapitalet (se 4 kap. 10 §). Det är väsentligt att inte rättstillämpningen hindrar RKM från att tilldela kontrakt för tjänstekoncessioner med lång varaktighet. De investeringar i kollektivtrafik, som fordon, depåer och verkstäder, är ytterst kostsamma. Lagstiftningen bör således tillåta en relativt lång avtalstid med avseende på denna typ av tjänstekoncessioner.