Stockholmstaxi vann i Skåne
Från 4 juli 2015 kommer Taxi Kurir i Stockholm att sköta Skånetrafikens beställningsmottagning för färdtjänst, sjukresor, anropsstyrd linjetrafik och närtrafik.
Taxi Kurir i Stockholm AB:s avtal gäller under två år och kan förlängas med högst ett år. Beställningsmottagningen kommer i första hand att drivas från Lund, med stöd från verksamhet i Stockholm och i tredje hand går samtalen till Taxi Kurirs verksamhet i Lettland.
Med Taxi Kurir i Stockholm AB som ny leverantör, i kombination med en förbättrad avtalsmodell, ska ett gemensamt och mer kundfokuserat arbete skapas som ökar kundnöjdheten (NKI) både vid beställningsmottagandet men även som helhet. I upphandlingen har Skånetrafiken valt att införa en bonusbaserad ersättning som baseras på kundens nöjdhet.
– Vi ser fram emot samarbetet med vår nya leverantör Taxi Kurir i Stockholm AB. Uppdraget kommer att innebära större fokus på kunden, vilket känns bra, säger Lars Hellström , affärsområdeschef på Serviceresor, Skånetrafiken.
Mycket talar för en bra start när Taxi Kurir i Stockholm AB går in som beställningsmottagning. Företaget har redan idag en hög volym av samtal i sin verksamhet, cirka 3,5 miljoner samtal/år, och därför god kapacitet i form av bemanning att ta sig an Skånetrafikens uppdrag som omfattar cirka 850 000 samtal/år.
– Vi ser också att vårt nya avtal kan skapa ett positivt mervärde för våra kunder, t.ex. genom att beställningsmottagningen har sin huvudsakliga bas i Lund. Bland annat kan vi härigenom skapa ökad trygghet i själva uppstartsfasen kring teknik och utbildning, men även senare i den löpande verksamheten, säger Lars Hellström.
FAKTA/Upphandlingens anbudsgivare
Övriga anbudsgivare som konkurrerat om uppdraget har varit Transcall AB, Releasy Customer Management AB, Online Fulfillment Sverige AB, Samreis Eesti AS, Taxi Kurir i Malmö AB samt Samres AB. Taxi Kurir i Stockholm AB vann med att ha det mest fördelaktiga anbud utifrån pris och kvalitet (30 procent), där kvaliteten har utvärderats utifrån uppstartsplan 15 procent, kvalitetsplan 10 procent och erfarenhet 5 procent.
Källa: Skånetrafiken