Rekord för Liseberg
Ett Kaninland 2013 och en berg- och dalbana i världsklass 2014 gav maximal utdelning för Liseberg – plus drygt 100 miljoner kronor gör fjolåret till ett rekordår.
– Vi har under många år haft vikande besökssiffror under sommarsäsongen. Den trenden har vi nu lyckats vända och det är mycket glädjande, säger Andreas Andersen , vd på Liseberg.
3 december, mitt under pågående Jul på Liseberg, passerades en magisk milstolpe i Lisebergs historia. Då sprängdes nämligen för första gången miljardgränsen för årlig omsättning. När nöjesparken stängde för säsongen kunde omsättningen summeras till 1,1 miljarder kronor.
– Vi driver inte Liseberg för att tjäna pengar, vi tjänar pengar för att driva Liseberg. Men en stark lönsamhet är en förutsättning för att vi även i fortsättning kan utveckla bolaget, säger Andreas Andersen.
Liseberg har haft en ambitiös investeringsplan de senaste åren för att kunna hålla jämna steg med den ökade konkurrensen i Europa. Samtidigt har Liseberg fortsatt att vara återhållsamma med prishöjningar, något som sätter lönsamheten under press.
– Vår bransch är investeringstung. Om vi inte vågar att förnya och investera i vår produkt klarar vi inte att på lång sikt behålla våra gäster, säger Andreas Andersen.
Totalt genererade Lisebergs gäster under 2014 en turistekonomisk omsättning för Göteborg på 2,7 miljarder kronor. Omsättningen återfinns framför allt inom hotell, handel och restaurang i Göteborg. Av Lisebergskoncernens vinst går nu 22 procent, eller 26 miljoner kronor, tillbaka till Göteborgs Stad. Resterande del återinvesteras i bolaget för verksamhetens framtida utveckling.
FAKTA/Lisebergskoncernen
Liseberg är ett av 25 kommunala bolag inom Göteborgs Stad. Bolaget är, bortsett från två preferensaktier, ett helägt dotterbolag till Stadshus AB som i sin tur är helägt av Göteborgs Stad. Liseberg har 380 årsanställda och cirka 2000 säsongsanställda.