Bussigare i Västerås
Ett rakare stadslinjenät med ökad turtäthet och snabbare resor ska göra bussresandet i Västerås mer attraktivt - det anser i alla fall kommunen som driver trafiken.
Även till tätorterna utanför Västerås tätort har utbudet ökat på tre nya, genomgående förortslinjer. Tre servicelinjer i tätorten har ersatt Aroslinjerna. Däremot finns flexlinjetrafiken kvar för personer över 65 år, för personer med färdtjänsttillstånd eller med hel sjukersättning. Flexpunkterna justeras dock utifrån de nya linjenäten.
Tanken är att i stadstrafiken går bussar så ofta att det inte ska behövas någon tidtabell. Det ska räcka med att ställa sig vid hållplatsen så kommer det en buss efter några minuter. På linje 1 och 2 som har det tätaste utbudet kommer det en buss var sjunde minut under dagtid.
Alla delar dock inte VL:s egen entusiasm om trafiken, det finns invändningen att den nya ordningen inneburit försämringar. Bland annat uppger en person som hört av sig till rt-forum att bussarna ofta är överfulla och att det händer att de inte stannar på hållplatserna.