23948sdkhjf

Bussigare i Västerås

Ett rakare stadslinjenät med ökad turtäthet och snabbare resor ska göra bussresandet i Västerås mer attraktivt - det anser i alla fall kommunen som driver trafiken.
Den 18 augusti 2013 startade den nya busstrafiken i Västerås. För resenärerna betyder det ett helt nytt linjenät med sju stadslinjer som är rakare för att ge snabbare resor. Bussen kommer oftare och kör rakare linjer för att ge snabbare resor. Trafikutbudet har ökat under nätter och helger. Allt detta enligt VL som driver busstrafiken i hela Västmanlands län så även statstrafiken i Västerås.

Även till tätorterna utanför Västerås tätort har utbudet ökat på tre nya, genomgående förortslinjer.
Tre servicelinjer i tätorten har ersatt Aroslinjerna. Däremot finns flexlinjetrafiken kvar för personer över 65 år, för personer med färdtjänsttillstånd eller med hel sjukersättning. Flexpunkterna justeras dock utifrån de nya linjenäten.

Tanken är att i stadstrafiken går bussar så ofta att det inte ska behövas någon tidtabell. Det ska räcka med att ställa sig vid hållplatsen så kommer det en buss efter några minuter. På linje 1 och 2 som har det tätaste utbudet kommer det en buss var sjunde minut under dagtid.

Alla delar dock inte VL:s egen entusiasm om trafiken, det finns invändningen att den nya ordningen inneburit försämringar. Bland annat uppger en person som hört av sig till rt-forum att bussarna ofta är överfulla och att det händer att de inte stannar på hållplatserna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094