Bättre bussupphandlingar i sikte
Sveriges Bussföretag ser gärna ett bättre samarbete med fackförbundet Kommunal när det gäller hur bussupphandlingar och personalfrågor ska lösas.
En gemensam nämnd bildades förra året med företrädare från både fack och arbetsgivare. Dess uppgift ska vara att utvärdera hur byte av bussoperatör ska gå till utifrån nya skrivningar i avtalet. Nämnden har hittills synat två upphandlingar, dels i Sundsvall och dels i Dalarna.
Enligt Per Svensson , Kommunals ombudsman, är uppgiften att lyfta fram goda exempel när ett nytt bussbolag tagit över efter ett annat som förlorat upphandlingen – men där hela den befintliga personalen skyndsamt fått information om möjligheter till omplacering och där företaget genast inlett förhandlingar i samma ärende. Per Svensson uppger att det fungerat bra i Sundsvall där Nobina vann trafiken och Keolis förlorade. Då fick vinnaren ett rum i föroradens lokaler där de kunde träffa förarna i lugn och ro.
Men enligt vad Kommunalarbetaren rapporterat så blev Sundsvallsförarna besvikna när informationen som gav om övergången inte stämde med verkligheten. Men de uppgifterna vill inte Per Svensson lyfta, eftersom det inte är nämndens uppgift att hitta dåliga exempel.
Debatten om upphandlingsfrågorna mellan Kommunal och Sveriges Bussföretag har skett öppet i media. Det har förekommit en hel del påhopp och detta är inte särskilt konstruktivt, enligt Ulrika Egevall , förhandlingschef, Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:
– Nämndens uppgift är precis som Per Svensson nämner att lyfta fram goda exempel. Vi vet att det finns goda exempel på fler ställen runt om i landet och nämnden kommer att fortsätta sitt arbete under året. Nämndens arbete kommer att resultera i en skrift som kommer att presenteras på parternas avtalskonferens i höst. Det är dock viktigt att i sammanhanget påpeka att nämndens uppdrag är att lyfta fram de goda exemplen och låta dem tala för sig själva snarare än att komma med rekommendationer.
– Vår förhoppning är att de exempel som presenteras kommer att utgöra ett bra underlag för att visa att branschen hanterar entreprenörsbyten på ett ansvarsfullt sätt. Bussbranschen är en mogen och seriös bransch som värnar sina anställda. Bussföretagen är stolta över sina medarbetare och vill ha nöjda och trygga medarbetare. Med de förtydliganden som fördes in i Bussbranschavtalet 2013 och med nämnden arbete är vi övertygade om att vi kommit mycket långt i det partsgemensamma arbetet. Vi arbetare mycket hellre tillsammans med Kommunal för att fortsätta att utveckla bra förutsättningar för företagen och deras medarbetare än en tröstlös debatt i media.