Karlstad allt närmare BRT
Karlstads kommun och Karlstadsbuss har tagit ännu ett steg mot modernare kollektivtrafik – kommunstyrelsen har fattat principbeslut om att bygga BRT-system.
I det fortsatta arbetet kommer satsningen på kollektivtrafikens utveckling därför att innefatta utveckling av stadsmiljön samt gång- och cykeltrafik, arkitektonisk utformning och handel.
Totalt kostar demoanläggningen 140 miljoner kronor. Om Karlstad i framtiden väljer att gå vidare och genomföra ett fullskaligt linjenät byggt på Karlstadsstråket beräknas tillkommande kostnader på cirka 200 miljoner kronor. Förhoppningen är att kostnaden för demoanläggningen ska kunna medfinansieras av staten genom Trafikverket som fått regeringens uppdrag att ta fram ett regelverk för ansökan om sk Stadsmiljöavtal. Regeringen har avsatt en ram på 500 miljoner kronor per år under perioden 2015-2018, totalt 2 miljarder kronor för satsning på kollektivtrafik och hållbar stadsutveckling.
– Det är fantastiskt roligt att vi kommit så här långt! Nu fortsätter vi med arbetet och siktar på att sätta spaden i backen så fort det bara är möjligt, säger Maria Frisk, kommunalråd i Karlstad med anledning av kommunstyrelsens beslut.
– Det är otroligt stimulerande att det BRT-projekt vi drivit inom X2AB de senaste två åren tillsammans med Karlstad, Stockholm, Malmö och Borås, nu börjar bära frukt, dels genom lokala beslut som nu i Karlstad, dels genom att vi fått så starkt gehör hos staten för behovet av statlig medfinansiering. De nya Stadsmiljöavtalen är verkligen välkomna och det kommer fler kommuner än dessa fyra att kunna få del av, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för X2AB som har en stödjande och samordnade roll när det gäller satsningen på BRT i Sverige.