23948sdkhjf

Miljözon hotar Umeturismen

Kryssningbolaget Wasaline, som skeppar bussar över Bottenviken, ser ut att tappa 20 000 resenärer i år – Umeås miljözon är orsaken till tappet.
Miljözoner finna på flera håll och syftet är att förbättra luftkvaliteten i stadskärnorna. Så var det också i Umeå som införde miljözon i staden 2014. Fram till årsskiftet 2014/2015 gavs dock generell dispens till alla turstbussar. Nu är det dock slut på det sedan snart två månader och turistnäringen oroas över de bokningssiffror som rederiet Wasaline kommit med när det gäller bussar som tar färjan över Norra kvarken till Norrlands största stad.

För siffrorna visar ett stort tapp vad gäller bussar bokade på linjen mellan finska Vasa och svenska Umeå. Det ser ut som om det blir 20 000 färre finska turister i Umeå i år, något som kommer att bli kännbart för besöksnäringen inte bara i själva Umeå. Visit Umeå har arbetat hårt på att marknadsföra sig just i Österbotten och nu verkar bussresearrangörerna där välja andra destinationer utan miljözon i stället, uppger Anna Wikholm-Kjellberg , vd Visit Umeå till SVT Västerbottensnytt.

De finka besökarna stod för runt 15 000 av samtliga gästnätter i Umeå under 2014. Så kommer det inte på långa vägar att bli under 2015, ett tydligt tecken på det är just bokade bussar på färjan: Från 204 finska bussar förra året till de 66 som hittills är bokade i år. Bara där har Umeå tappat 10 000 passagerare och rederiet Wasaline räknar med att minst lika många till faller bort innan året är till ända, minus 20 000 finska turister alltså.

Vad beror det på att finska bussar inte släpps in i Umeås miljözon och vad kan göras? Ja, orsaken är att bussarna är för gamla, endast bussar tillverkade 2007 eller senare klarar de krav som ställs för bussar som ska köra in i Umeå centrum. De finska bussarnas medelålder har beräknats 13 år för ett par år sedan, det har knappst ändrats under senare tid. Men även gamla bussar kan uppgraderas genom att eftermontera reningssystem, det blev tillåtet förra året. Dock verkar få finska bussföretagare ha investerat i sådan eftermontering, de har i stället valt att erbjuda resor till mer förlåtande destinationer än just Miljözons-Umeå.

FAKTA/Miljözon – så funkar det
Alla fordon får köra i miljözon i 6 år och Euro 3-klassade bussar får köra i 8 år – som starttid räknas första registreringsåret.
Bussar som uppfyller Euro 4-klassning får köra i miljözon till och med 2016 oavsett vilket år bussen registrerades.
Bussar som uppfyller Euro 5-klassning får köra i miljözon till och med 2020 oavsett vilket år bussen registrerades.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078