”Alkolåsbluffen ett avtalsbrott”
Skånetrafiken betraktar alkolåsbluffen i Hässleholm som ett avtalsbrott som Nettbuss ställs till ansvar för. Nu blir det skärpta kontroller för att garantera att reglerna följs.
– Detta är reglerat i avtal att bussarna ska vara utrustade med alkolås. Alla trafikföretag har rutiner och regler för hur detta ska tillämpas, vi ser mycket allvarligt på den uppkomna situationen i Hässleholm som vi ser som ett avtalsbrott, säger Maria Holmgren , tf trafikdirektör.
Hur funkar Skånetrafikens alkolås på bussarna?
– Samtliga Skånetrafikens bussar är utrustade med alkolås och alla trafikföretag har rutiner och regler för hur detta ska hanteras. Föraren ska alltid blåsa innan han/hon kör iväg. Detta är en regel som ej får undantas.
I de fall som bussen starts upp innan föraren tar den i bruk för att köra ut den i trafik så ska alkolåsen nollställas och aktuell förare måste blåsa. På vissa bussar slår en funktion till som gör att bromsarna inte släpper förrän föraren blåst i alkolåset. På en del äldre bussarna ljuder en kraftig signal när dörren stängs och om man släpper handbromsen och försvinner inte förrän föraren blåst i alkolåset. De flesta av Skånetrafikens bussar står dock på sk ramper och behöver därför inte startas upp innan föraren tar bussen i bruk.
Vad gör Skånetrafiken nu?
– Skånetrafiken har varit i kontakt med samtliga trafikföretag nu på morgon (6 mars, red. Anm.) och kan konstatera att samtliga trafikföretag följer de regler och rutiner som finns, det vill säga att det är förarna som blåser i alkolåsen innan bussen tas i trafik.
Hur ser ni på agerandet i Hässleholm?
– Vi ser mycket allvarligt på händelsen i Hässleholm och tar helt avstånd från Nettbuss agerande, det är helt oförenligt avtalsmässigt. Likaså är det helt oacceptabelt ur ett säkerhetsperspektiv. Vi vill erbjuda våra kunder en trygg och säker resa och vi jobbar kontinuerligt med att kollektivtrafiken i Skåne ska vara både drog- och alkoholfri, säger Maria Holmgren.