Nya tåg i tunnelbanan
Politiker och tunneltågsleverantör har nu bestämt designen för det nya tunnelbanetåget på Röda Linjen i Stockholm som börjar levereras 2017 – ordern är värd 5,1 miljarder kronor.
Den nya designen har tagits fram i nära dialog med representanter för resenärer med funktionsnedsättning. Antalet zoner med prioriterad sittning är hela åtta stycken, vilket ger gott om plats för personer med reducerad mobilitet och generösa utrymmen för barnvagnar, rullstolar och extrastort bagage.
Med utgångspunkt i Stockholms traditionella arkitektoniska och designmässiga karaktärsdrag av öppenhet, modernitet och mångfald, skapar tågets exteriör ett tidlöst men ändå modernt uttryck. Formspråket bygger på visionen ”Öppen stad” och konceptet ”Ny minimalism” projicerar stolthet, styrka och rörelse. Interiören erbjuder rymliga gångar, ett brett och nästan platt tak och innovativ användning av indirekt ljus för att skapa en öppen och ljus miljö.
Formgivningen har tagits fram i ett nära samarbete mellan SL:s designavdelning, Bombardiers globala designteam och designbyrån Veryday i Stockholm.
– När kollektivtransport uppfattas som attraktiv ökar det hållbara resandet. Med den här tunnelbanedesignen har Stockholm och SL lyft det mottot till en helt ny nivå vilket kommer att gynna både resenärerna och Stockholm i många år framöver, säger Klas Wåhlberg , vd Bombardier Transportation Sweden.
Bombardier fick i maj 2013 ordern på 96 Bombardier Movia-tunnelbanevagnar värd cirka 5,1 miljarder kronor. Därtill omfattar kontraktet en option på upp till 80 ytterligare fordon.
Tågen är utrustade med luftkonditionering, modernt passagerarinformationssystem samt en rad avancerade funktioner, däribland Bombardier Flexx-boggier med extremt robust och lätt design samt driv- och styrsystemet Bombardier Mitrac. De egenskaperna bidrar till maximal passagerarkapacitet med minimal energiförbrukning och låg ljudnivå – allt enligt tillverkaren.
Fotnot. Bombardier har levererat tunnelbanevagnar till Stockholm i över 60 år, inklusive C20-serien som idag utgör stommen i Stockholms tunnelbana.