23948sdkhjf

Nolltaxepriset till Folkpartiet

Årets vinnare av Nolltaxepriset blir i år Folkpartiet Liberalerna på Gotland – det provocerande priset delas ut av organisationen Planka.nu.
Nolltaxepriset delas årligen ut till aktörer som till exempel gynnat avgiftsfri kollektivtrafik eller motverkat trafikmaktordningen. Det faktum att organisationen bakom priset, Planka.nu, uppmanar till lagöverträdelser, eller i vart fall brott mot exempelvis SL:s ordningsregler, gör att många inom kollektivtrafikbranschen reagerat surt. Det är helt rätt att vara emot avgifter, men då ska organisationen verka med vanliga demokratiska metoder för att vinna stöd för sin tes och omsider få en politisk majoritet för en helt skattefinansierad kollektivtrafik, enligt etablerade trafikpolitiker. Planka.nu å sin sida anser att deras organiserade plankningsaktioner är ett demokratiskt sätt att påverka oppinionen i den riktning organisationen önskar. Nolltaxepriset är ett annat sätt att åstadkomma samma sak, enligt Planka.nu.

– Folkpartiet får priset på grund av sina krav på nolltaxa, och för sin kunniga argumentation i ämnet, säger Christian Tengblad från Planka.nu som sitter i juryn för priset.

Efter att Folkpartiet gått ut med att de driver nolltaxa så har det varit debatt i lokala tidningar, där lokalavdelningen försvaret sin linje på ett bra sätt. Bland annat plockas argumentationen kring "freeriderproblematiken" isär i ett brev till ledarsidan på Hela Gotland den 4 juni. Stilpoäng tillkommer också för användningen av det mer ideologiska "fri kollektivtrafik" istället för det tekniska "avgiftsfri" som brukar användas ofta.

– Det är roligt när nya partier börjar visa framfötterna i frågan om nolltaxa. Det visar att det finns många olika anledningar att hoppa på det tåget för politikerna, säger Christian Tengblad.

Bland de övriga nominerade till årets pris märktes Stockholmspolisen (som brukar planka på sina tjänstelegitimation) och Gällö Elevråd som fixade gratis bussar åt alla ungdomar i Bräcke kommun.

Fotnot. Avgiftsfri kollektivtrafik eller nolltaxa innebär 100 procent skattesubvention av trafiken och tillämpas på flera håll i Europa och i några svenska kommuner, till exempel i Kiruna. Den genomsnittliga skattesubventionen är annars runt 50 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094