23948sdkhjf

Klart för laddning

Måndag 16 mars startar trafiken med SL:s nya laddhybridbussar på linje 73 i Stockholm. Just nu pågår slutjobbet med laddstationen i Ropsten.
Linje 73 går mellan Ropsten och Karolinska Institutet, det är Keolis som kör laddhybridbussarna på uppdrag åt SL. Busstypen visades på Persontrafik i höstas och nu är allt klart för trafik med den nya bussen som laddas vid slutstationerna.

Bussen ska primärt drivas av vindkraftsel, enligt SL, och när motorn behöver användas så drivs den av förnyelsebar biodiesel. Efter endast sex minuters laddning kan bussen köra 7 km. Enligt tillverkaren Volvo så spar bussen 75 procent bränsle, runt 60 procent energi och minskar koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med en konventionell dieselbuss. Även kväveoxid och partikelutsläpp sägs minska med drygt 75 procent. Vid eldrift är bussen nästan farligt tyst och kör då helt utsläppsfritt.

Måndag 16 mars sker trafikstarten med en högtidlig invigning med trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons, Keolis vd Magnus Åkerhielm, Volvo Bussrs vd Håkan Agervall samt Andreas Regnell, strategichef Norden på Vattenfall som ska leverera den el som bussen behöver - helst från vindkraftverken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067