SLL lämnar Spårvagnsstäderna
Stockholms läns landsting lämnar intresseorganisationen Spårvagnsstäderna – det nya trafiklandstingsrådet föredrar tunnelbanan, rapporterar DN.
På frågan varför Stockholms läns landsting nu lämnar Spårvagnsstäderna just nu, ger Kristoffer Tamsons ett rakt svar till DN:
– Vi är inte med i några organisationer för järnvägsstäder eller busstäder. Då ska vi inte vara med i Spårvägsstäderna heller.
Trafikbudgeten är som tidigare nämnts hårt ansträngd för Storstockholms Lokaltrafik, SL, och därför har Kristoffer Tamsons redan tidigt i år aviserat höjda avgifter för kollektivtrafiken samt att många bussturer och även busslinjer måste dras in. Men att lämna Spårvagnsstäderna ger ingen märkbar lättnad i det stora underskottet, det handlar om 50000 kr per år som landstinget sparar in på att lämna intresseorganisationen.
SL/trafikförvaltningen föreslås alltså lämna Spårvagnsstäderna när Trafiknämnden i Stockholms läns landsting sammanträder 12 mars 2015, ett beslut som intresseorganisationen nu kommenterar till rt-forum:
– Vi beklagar att det nya trafiklandstingrådet Stockholm föreslår att SL/trafikförvaltningen lämnar Spårvagnsstäderna. Det är en viktig medlem vi förlorar. Samtidigt har föreningen idag många engagerade kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter runt om i Sverige som är intresserade av spårvägsutbyggnader, totalt 16 stycken. Sju svenska städer har planer på att bygga ny modern spårväg innan 2025 och det finns ett stort intresse för vår organisation, säger Hans Cruse, tf kanslichef på Spårvagnsstäderna. Han fortsätter:
– På Spårvagnsstädernas konferenser och workshops utbyter tjänstemän från hela landet kunskaper och erfarenheter. För trafikförvaltningen i Stockholm blir utträdet bli mest kännbart för de tjänstemän som arbetar med tvärbanan och andra spårvägar i Stockholmsområdet. De får nu svårt att ta del av Spårvagnsstädernas aktiviteter och nationella nätverk inom spårtrafikområdet.