23948sdkhjf

Elbusspremiär i Stockholm

16 mars togs de första laddhybridbussarna i trafik på SL:s linje 73 i Stockholm. Först pompa, jubel och tal, därefter startade den reguljära trafiken.


Totalt handlar det om åtta laddhybridbussar från Volvo som ska köra linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet. Det är Keolis som är operatör och bolaget har specialutbildat 20 bussförare som alltså på sätt och vis är Sveriges första elbilsförare. Nu rullar alltså åtta laddhybridbussar på sträckan, men framtiden är elektrisk, enligt alla som står bakom projektet: Volvo Bussar, Vattenfall, Siemens, Keolis, Stockholms läns landsting genom SL samt faktiskt självaste EU genom projektet ZeEUS. Stockholm är först ut i Sverige, i juni invigs ett liknande elbussprojekt i Göteborg. Men Sverige är inte först i det elektriska bussutvecklingsprojektet:

– I Barcelona rullar redan elbussar sedan en tid, nu kommer Stockholm och snart, 27 april är det premiär i Münster, säger Pauline Bruge , UITP och projektledare för ZeEUS, Zero Emission Urban Bus Systems.

ZeEUS omfattar många europeiska städer och det handlar inte bara om laddhybridbussar utan även om helt eldrivna bussar. Bland de tillverkare som ingår i projketet finns förutom Volvo Bussar ven VDL, Solaris, Skoda, Irizar och Alexander Dennis. Städerna som ingår är förutom Stockholm och Göteborg även Münster och Bonn i Tyskland, Plzen i Tjeckien, Glaskow i Skottland, London i England, Barcelona i Spanien och Calgari på italienska Sardinien.

Den nu aktuella trafiken med Volvos laddhybridbussar i Stockholm är ett demonstrationsprojekt som drivs av Volvo Bussar, SL och Vattenfall i samarbete med operatören Keolis, leverantören Siemens – allt påhejat av politiker som i det här fallet tycks eniga över samtliga politiska blockgränser. Demonstrationsprojektet ska pågå fram till årsskiftet 2016-2017. Vad som händer därefter beror på hur det går och vad utvärderingen visar.

– Vår förhoppning är att det här bara är början och att vi ska få se en utveckling med många fler hållbara trafiksystem. Ett mervärde här är att bussarna är så tysta, förutom avgaserna är buller ett problem i city. Här slipper vi båda delarna, säger Kristoffer Tamsons , trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting, SLL.

– Som vi ser det är framtiden elektrisk. Om vi sedan kan koppla ihop laddhybridbussarna med BRT så kan vi skapa hållbara trafiksystem med en kapacitet som matchar spårvagnar, ja till och med metro, säger Håkan Agnevall , vd Volvo Bussar.

Vid ändhållplatserna på linje 73, i Ropsten och vid Karolinska Institutet finns de laddstolpar som snabbladdar bussarna. Elen kommer från Vattenfall medan laddstolpen med den nedsänkbara pantografen är levererad av Siemens.

– Även elen till bussarna är hållbar, eftersom den är genererad av Vindkraft*. Elen är en viktig del av lösningen av framtidens transportsystem. Infrastruktur för elektrifiering är viktigt för renare och tystare kollektivtrafik. Vattenfalls medverkan i projektet ger oss möjlighet att demonstrera framtidens bränsle på en hel busslinje i skarp trafik, säger Andreas Regnell , strategichef Vattefall Region Norden.

När bussen kommer till ändhållplatsens laddstolpe sänks en pantograf ner till bussens kontaktdon. Snabbladdningen tar inte längre än sex minuter och därefter kan bussen köra 7 km på el. När extra kraft behövs startar bussens dieselmotor vilket skedde i en kraftig uppförsbacke när rt-forum fick vara med och provåka en fullastad buss.

Hur är det att köra bussen?

– Det är som en vanlig buss, ingen skillnad förutom att den här är alldeles ny. Men den känns pigg och smidig, säger Frank Romant , en av Keolis 20 specialutbildade elbussförare.

*) Rt-forum har redan fått frågan hur det går att avgöra att det just är vindkraftsel som används för att ladda bussarna - redaktionen klarar ännu inte av att ge en förklaring, men vidtalade experter har försäkrat oss om att det faktiskt fungerar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062