23948sdkhjf

SB-krav: ”Momsfri persontrafik i EU”

Vid ett möte i Ankara krävde SB/EACT momsfri persontrafik inom hela EU – kravet riktas till EU:s nya expertgrupp som utreder momsfrågan.
EU-kommissionen har via DG Taxud tillsatt en ny expertgrupp som skall komma med rekommendation om framtida VAT för passagerartransporter i Europa. Det första mötet hölls i turkiska Ankara med deltagande av 15 representanter från näringen, 24 från medlemsländerna samt 3 personer från EU-kommissionen.

– Våra synpunkter mottogs med stor respekt från alla. Jag vågar påstå att vår närvaro har haft en avgörande betydelse för turistbussbranschens framtid, säger Kjell Peterson , styrelseledamot i Sveriges Bussresearrangörer (SB), som är motor inom EACT i VAT-frågan.

Kjell Petersson, som på mötet även representerade European Alliance for Coach Tourism (EACT), har lång erfarenhet av EU efter 15 år som chef för West Sweden i Bryssel. EACT, där SB är en av grundarna, består av medlemmar från 11 europeiska länder. 5 länders medlemsorganisationer är också medlemmar i International Road Transport Union (IRU). Dagens VAT-beskattning är ett direkt hinder för svenska bussresearrangörer och leder till ett minskat resande. Ett minskat resande innebär lägre intäkter via mindre beläggning på hotell, teatrar, nöjesparker etc.

– Vi har fått upp och driver Scenario 11. Den säger att all gränsöverskridande persontrafik skall vara VAT-befriad. Vår förhoppning är att detta blir slutversionen i beslutsprocessen, säger Kjell Peterson.

Bakgrunden till expertgruppen och Ankaramötet är att EU-kommissionen (DG Taxud) beställt en utredning benämnd FISCALIS, VAT på passagerartransporter. Kommissionen etablerade därför den nya breda expertgruppen som nu träffades i Ankara. Vid mötet presenterades 11 scenarier. Näringslivet föreslog unisont Scenario 11 utan någon som helst moms såsom flyg, personbilar och båtar har idag. Många av deltagarna från de olika ländernas finansdepartement önskade i stället så mycket moms som möjligt. De olika VAT-pålagorna för turistbussar och tåg tycks inte omfattas av EU:s inre marknad med de fyra friheterna.

Ankararapporten går nu vidare till EU:s VAT-kommitté, som vid ett möte längre fram under året kommer att besluta om det slutliga förslaget. Näringen har på det mötet obsevationsstatus. Ministerrådet och parlamentet fattar därefter slutligt beslut i frågan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078