23948sdkhjf

Tyskland hotas av åtal

EU-kommissionen inleder förundersökning mot Tyskland som kräver minimilöner inom transportsektorn – tyskarna måste förklara sig inom två månader.
EU-kommissionens beslut att inleda förundersökningen mot Tyskland fattades 19 maj och välkomnas av en lång rad organisationer med anknytning till den europeiska bussbranschen. Från svenskt håll har Sveriges Bussföretag och Sveriges Bussresearrangörer länge arbetat för att stoppa det tyska minimilöner.

Efter ett informationsutbyte med de tyska myndigheterna och en grundlig rättslig bedömning av de tyska åtgärderna, har kommissionen sänt en formell underrättelse till Tyskland. Detta utgör det första steget i en procedur, som i slutändan kan resultera i ett åtal mot Tyskland.

Skulle lagen om minimilön i Tyskland fullt ut införas, anser kommissionen att tillämpningen av lagen om minimilöner för alla transporter och bussresearrangemang som berör tyskt territorium, begränsar friheten att tillhandahålla tjänster och den fria rörligheten för varor på ett oproportionerligt sätt. 

EU-kommissionen framhåller i synnerhet att tillämpningen av tyska åtgärder för transitering och vissa internationella transporter och bussresearrangemang enligt kommissionens uppfattning inte kan motiveras, eftersom det skapar oproportionerliga administrativa hinder som hindrar den inre marknaden från att fungera ordentligt. Kommissionen anser att mer proportionerliga åtgärder finns för att behålla det sociala skyddet för arbetstagare och för att garantera en rättvis konkurrens, samtidigt som fri rörlighet för varor och tjänster gäller.

De tyska myndigheterna har nu två månader på sig att svara på de argument som framförts av kommissionen. 

Kommissionens formella underrättelse gäller endast det specifika fallet med den tyska lagen och påverkar inte ytterligare initiativ som kommissionen kan vidta för att förtydliga reglerna, till exempel i samband med det kommande paketet om arbetskraftens rörlighet som enligt planerna skall antas senare i år.

– Jag välkomnar EU:s beslut att inleda en förundersökning mot Tyskland. Nationella metoder som den tyska MiLog för alla transporter som internationella vägtransporter, medför en påtaglig administrativ och ekonomisk börda för operatörerna och detta underminerar konkurrensen, säger Michael Nielsen , IRU General Delegate för EU i Bryssel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062