Örebros bussar miljövänligare
Från 16 augusti kommer Länstrafikens Örebros samtliga bussar i de södra och norra länsdelarna att drivas av miljövänligt bränsle.
– Att människor reser kollektivt i stället för att ta bilen innebär i sig minskad klimatpåverkan. Men vi vill också bidra till mindre utsläpp genom att se till att våra bussar kör på miljövänligt bränsle, säger Thony Lundberg , trafik- och marknadschef på Länstrafiken Örebro.
Bytet till miljövänligt bränsle i bussarna i de södra och norra länsdelarna är ett resultat av att Länstrafiken ställt skarpa miljökrav i upphandlingarna av entreprenörer för trafiken i dessa områden. De nya bussarna kommer att drivas av miljöbränslena RME (rapsmetylester), HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) eller biogas, istället för som nu av diesel. Bussarna börjar köra med miljövänligt bränsle i samband med tidtabellskiftet den 16 augusti.
– Miljöbränslen är inte bara bättre för klimatet, de ger generellt sett också renare luft. Genom att se till att fler bussar kör på miljöbränsle vill vi bidra till en bättre miljö för människor att leva och arbeta i, säger Thony Lundberg.
I de södra länsdelarna kommer regionbussarna att drivas av antingen RME eller HVO, och i Kumla kommer serviceresorna att ske med biogasdrivna bussar. I de norra länsdelarna kommer alla bussar att drivas av RME.
I Örebro stadstrafik går samtliga bussar redan nu på biogas. Bussarna i Örebros regiontrafik är däremot dieseldrivna och kommer att bytas ut först när gällande entreprenörsavtal går ut under 2019. Även bussarna i Karlskogas stads- och regiontrafik är dieseldrivna, men kommer att ersättas av miljövänliga bussar under 2016.
Sammantaget drivs i dag 49 procent av Länstrafikens hela bussflotta av miljövänligt bränsle. I och med bytet av entreprenörer i de södra och norra länsdelarna i augusti kommer denna siffra att stiga till 73 procent. Länstrafikens mål är att alla bussar – 100 procent – ska köra på miljöbränsle år 2020.
– För oss är det viktigt att alla våra resenärer alltid ska kunna resa miljövänligt, och därför ställer vi numera krav på miljöbränslen i upphandlingar av nya entreprenörer. Jag känner mig trygg i att vi kommer att nå målet om att samtliga bussar ska köra på miljöbränsle år 2020, säger Thony Lundberg.