23948sdkhjf

KD sågar rödgrön SL-politik

Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholm struntar i hur SL ska få tillräckliga intäkter – men lovar ändå sänkta biljettpriser, ett ohederligt beteende enligt Kristdemokraterna.
När landstingsstyrelsen tog ställning till förslagen om bland annat nivån på SL-taxan under tisdagen saknades förslag från Socialdemokraterna och Miljöpartiet om hur SL ska få tillräckliga intäkter. Nu oroas Kristdemokraterna över avsaknaden av oppositionspolitik i Stockholms läns landsting.

– Partier i opposition har också ett ansvar när det handlar om medborgarnas möjligheter att ta ställning till olika alternativ i politiken. Ändå är det fortfarande inte klart hur Socialdemokraterna och Miljöpartiet tänker få fram de pengar som behövs till kollektivtrafiken. Priset på SL-kortet har utvecklats till en sällan skådad rödgrön röra, säger Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin .

Under veckan har Socialdemokraternas och Miljöpartiets skuggbudgetar omgärdats av flera turer. Förslag som har presenterats har dragits tillbaka, felaktiga uträkningar har presenterats och nya versioner har skickats ut. Oppositionen har hänvisat till tryckfel och felaktiga uppgifter från landstingsstyrelsens förvaltning. Alliansen lösning för att finansiera nödvändiga investeringar med bland annat ny tunnelbana och Citybanan är att höja priset för SL:s månadskort med 100 kronor. Det skulle ge ökade intäkter med ungefär 700 miljoner kronor till kollektivtrafiken.

I det budgetförslag som Socialdemokraterna har presenterat men som inte behandlades av landstingsstyrelsen räknar partiet med lika höga biljettintäkter som Alliansen utan att höja SL-taxan. Socialdemokraterna har inte redovisat var intäkterna ska komma ifrån. Miljöpartiet redovisade först samma summa för biljettintäkterna, men visade senare upp en justerad version med minskad budget för kollektivtrafiken.

– Förutom Sverigedemokraterna är Miljöpartiet nu det parti som lägger minst pengar på kollektivtrafiken, men ändå bygger deras uträkning på att de inte tappar några intäkter på att införa enhetstaxa för enkelbiljetter. När Stockholm växer så det knakar behöver vi bygga ut SL-trafiken inför framtiden, men det kommer inte att gå med påhittade pengar, säger Ella Bohlin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109