Läge för fler funktionsupphandlingar
Regeringen konstaterar i vårbudgeten att det finansiella läget i kommunsektorn är ansträngt och utgifterna för subventioner av kollektivtrafiken blivit överraskande höga.
Sveriges Bussföretag framhåller i sin debattartikel att drygt 90 procent av den svenska busstrafiken upphandlas av offentliga aktörer såsom regionala kollektivtrafikmyndigheter, länstrafikbolag, kommuner och Trafikverket. Avtalens konstruktion är avgörande för om kollektivtrafiken utvecklas och lockar nya resenärer eller inte.
Nyligen Sveriges Bussföretag sin årliga rapport om den upphandlade trafikens utveckling, en rapport som visar att även om utvecklingen nu börjar gå åt rätt håll finns det mycket kvar att göra för att vi ska få mer trafik för de skattepengar vi satsar i kollektivtrafiken. Och visst går det att få det! Rätt avtal, optimal trafikmix, en infrastruktur byggd för kollektivtrafik och energieffektiva lösningar för våra fordon ger oss utrymme att minska kollektivtrafikens kostnader utan att slakta trafiken.
Sveriges Bussföretag är därför en av parterna i det branschgemensamma arbetet Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik där man samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice för branschens avtal, Avtalsprocessen. Sveriges Bussföretag har helt rätt när de framhåller att välja rätt trafikslagsmix också är avgörande för att varje satsad skattekrona ska ge största möjliga nytta.
Det här är min sista ledare för Trafikforum. Den 30 juni avslutar jag nämligen min anställning hos Mentor Communications och befattningen som chefredaktör för Res- och Trafikforum för att bli vd och delägare i ett bolag som inte tillhör Mentor.
De sju åren som chefredaktör för de båda tidningarna har varit spännande och utvecklande – både i min yrkesroll och som privatperson. Jag hoppas att vi ses någon annanstans i något spännande sammanhang. Trevlig sommar. Jag tackar läsare, annonsörer, medarbetare och övriga parter för dessa spännande och stimulerande sju åren av mitt yrkesliv.