23948sdkhjf

Folkfest för världsomseglarna

När tävlingsbåtarna i Volvo Ocean Race välkomnas hem till Göteborg den 21 juni blir det en veckas folkfest i Frihamnen – ett extra inslag i göteborgsresan.
Kända svenska artister, aktiviteter och spektakulär segling beräknas locka hundratusentals besökare. För Göteborg är det också ett sätt att visa upp hur staden utvecklas och satsar för framtiden. Göteborgs Stads paviljong utgörs av ett grönt torg som omringas av flera containrar som alla representerar en del av stadens utveckling.

Artister som Petter, Miriam Bryant, Eric Saade, Loreen, Göteborgs Symfoniker, Jessica Andersson och Electric Banana Band ska fylla Frihamnen den 21 – 28 juni. Där har Göteborgs stad tillsammans med Volvo och andra partners byggt upp ett stort evenemangsområde och en Race Village där de sju tävlingsbåtarna går i mål.

– Ända sedan oktober har båtarna varit ute. Ett tiotal personer i varje båt har seglat i alla sorters väder, de har övervunnit hinder, hanterat kriser och klarat vardagen tillsammans i ett trångt utrymme. Nu får vi göteborgare välkomna båtarna och deras besättningar hit till Frihamnen där vi ska bygga en helt ny stadsdel. Jag hoppas att vi alla inspireras av deras kämpaglöd! säger Anneli Hulthén kommunstyrelsens ordförande.

För Volvo är det en stor händelse att få ta emot båtarna i Göteborg efter en nio månader lång och tuff tävling där uppmärksamheten varit enorm. 1,5 miljard tittare har sett TV-program om Volvo Ocean Race och 2 700 journalister från 48 länder har varit ackrediterade vid de sju första hamn-stoppen.

– Lika viktigt som de kundmöten och de arrangemang vi skapar vid våra hamnstopp är den folkfest som tävlingen blivit. I år kommer mer än 2,8 miljoner besökare att ha varit på tävlingsområdena. Vi må vara ett globalt företag men Göteborg är vår hemmahamn. Här får vi nu möjlighet att bjuda in våra anställda, alla Göteborgare men också många hitresta åskådare från både Sverige och utlandet, till en fullspäckad vecka med tävling, segling, event och uppträdanden, säger Jan Gurander tf koncernchef AB Volvo.

74 städer runt om i världen ansökte om att få arrangera något av de elva stoppen där tävlingsbåtarna gjort nerslag på fem kontinenter under Volvo Ocean Race.

– Volvo Ocean Race har en fantastisk genomslagskraft och vi kan genom tävlingen stärka varumärket Volvo över hela världen. Våra kärnvärden miljö, säkerhet och kvalitet genomsyrar Volvo Ocean Race och precis som i våra produkter handlar det om banbrytande teknik med människan i centrum, säger Håkan Samuelsson , vd för Volvo Cars..

Sista tävlingsmomentet i Volvo Ocean Race 2014/2015 sker på lördagen 27 juni då det är ”In port-race”. Med start utanför Älvsborgsbron ska båtarna tävla på en bana som avslutas vid Frihamnen och åskådare kommer att kunna följa tävlingen från många olika platser på båda sidor av vattnet.

Seglingen kommer att kantas av en lång rad aktiviteter både kring Frihamnen och på båda sidor om älven. Göteborgs stad anordnar ett seminarieprogram med internationella gäster och Volvobolagen kommer att ha tusentals affärsgäster under veckan. Electricity – Volvos nya el-buss – kommer att vara i trafik från Chalmers till Lindholmen.

Evenemangsområdet på Frihamnspiren är 93 000 kvadratmeter (17 fotbollsplaner) stort. Redan till Göteborgs 400-års jubileum 2021 ska området bebyggas med 1 000 bostäder och arbetsplatser och när området är färdigt ska 15 000 människor bo och lika många arbeta där. Men innan dess ska Volvo Ocean Race hållas här 2015 och 2018.

Tävlingsbåtarna beräknas komma någon gång efter kl 12.00 den 21 juni och ett dygn framåt beroende på väder och vind. Mållinjen är precis vid Frihamnspiren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078