23948sdkhjf

Stationer ökar framtidstron

Invånarna i en ort med en järnvägsstation har större framtidstro än de som bor i en ort vid järnvägsspår utan station – det framgår av en ny skånsk rapport.
I en ny rapport av Region Skåne och K2- Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik syns sambanden mellan infrastruktursatsningar och positiva framtidsförväntningar tydligt. I december 2013 öppnade 10 järnvägsstationer i norra Skåne och södra Småland. Detta som en del av projektet Pågatåg Nordost och Krösatåg.

K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik har på uppdrag av Region Skåne och Regionförbundet Södra Småland, färdigställt den hittills mest omfattande undersökningen om hur nya tågstationer påverkade resandet och attityderna på orterna.

1000 stationsortsbor intervjuades före tågstarten och lika många efteråt och i svaren framgår en positiv bild av orten som en framtidsort med ljusa utsikter. Resanderäkningar visar också att kollektivtrafikresandet ökade med 10 % när tågen började gå jämfört med tidigare, en ökning som också bekräftas med denna rapport.

Några siffror ur rapporten
12 procent av de boende på orten uppger att de reser mer med kollektivtrafiken
Drygt 70 procent av ortsborna tror att järnvägsstationen är positiv för orten.
74 procent tycker att det är bra att det öppnade en järnvägsstation på orten
Två tredjedelar tror att fler kommer att resa med tåget till och från orten på tio års sikt.
– Pågatåg Nordost och Krösatåg är en kraftfull satsning för att knyta samman regionen. Satsningen ska också ses i ett längre perspektiv där tåget har stor betydelse för var man söker jobb och var man väljer att bosätta sig. De fulla effekterna märks inte efter bara några månader även om undersökningen visar att starten är god, säger Mikael Stamming , utvecklingsdirektör, Region Skåne.

– Det finns en tydlig positiv syn på orterna som välmående och med god framtidstro. Med denna undersökning vet vi också att tågsatsningen uppfattas som positiv, både nu och på längre sikt, säger Désirée Nilsson , forskare vid K2.

Fotnot. Undersökningen är begränsad till de tio nya stationsorterna som fick tågtrafik i december 2013. Satsningen har även stor betydelse för de orter som tidigare hade tågtrafik - Hässleholm, Osby, Älmhult, Alvesta och Växjö - men med den nya trafiken fick bättre turtäthet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079