23948sdkhjf

Laddat för eldrift på landet

Elfordon kan ge hållbara transporter på landsbygden som ofta saknar alternativet kollektivtrafik – det anser forskare på ETOUR.
Det finns en tendens att se elbilen som mer lämplig i städer än i gles- och landsbygd. Detta trots att städerna erbjuder många andra, kollektiva transportlösningar, medan lands- och glesbygd i högre utsträckning är bilberoende.

– Städernas trängselproblem löser man inte genom att ersätta fossildrivna bilar med elbilar. För att elbilen och andra typer av miljöbilar ska få genomslag i regioner där bilberoendet är som mest uttalat, krävs kanske särskilda insatser. Särskilt som både samhälls- och kommersiell service fortsätter att glesas ut i områden utanför städerna, säger Kristina Zampoukos , forskare på ETOUR.

Kristina Zampoukos har tillsammans med kollegor undersökt möjligheter och utmaningar för spridningen av elfordon och infrastruktur för laddning. Rapporten bygger på en granskning av närmare 30 norska och svenska rapporter, utredningar och examensarbeten.

I rapporten diskuteras hur planeringen i många svenska städer inriktas mot en ”bilsnål planering”, något som kan påverka spridningen av elbilar. Hållbar stadsutveckling innebär i praktiken en förtätning av staden och en funktionsblandning där privat och offentlig service ska vara tillgänglig för medborgarna för att minimera transportbehoven. Förtätning och funktionsblandning kompletteras med så kallad ”bilsnål” samhällsplanering där gång-, cykel och kollektivtrafik prioriteras. Städerna upplevs redan som trånga, och en minskning av antalet bilar i stadskärnorna ses i många fall som önskvärd.

Rapporten är en del av projektet Laddinfrastruktur för elfordon längs Green Highway som finansieras av Energimyndigheten och som drivs i samarbete med Jämtkraft Elnät AB och Sundsvall Elnät AB. Projektet syftar till att underlätta mötet mellan elfordon, elfordonsförare och infrastruktur för laddning.

Ytterligare en rapport i projektet ger en översiktlig redogörelse av tidigare internationella studier kring elfordons körsträcka och laddningsmöjligheter. Dessa studier hävdar att några av de mest effektiva laddningsplatserna är vid arbetsplatser och köpcentra.

– Rapporten visar att det finns hinder på vägen för att elbilen ska bli det självklara valet av fordon i en nära framtid. Tidigare undersökningar visar att faktorer som hindrar konsumenterna från att köpa elbilar framföra allt handlar om farhågor kring begränsad räckvidd och bristande infrastruktur för laddning samt farhågor om att elfordon är alltför dyra och inte motsvarar konsumenternas investering och förväntningar, säger Dimitri Ioannides , forskare på ETOUR.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079